Converse-babystøvler

Endelig er det lykkedes at få tilladelse til at oversætte denne opskrift, som mange har bedt om. Det er et par søde og nemme babystøvler, som kan strikkes op på en aften eller to. Her strikket i akryl, men andet garn kan bruges. Pinde 4-5 eller 5-6.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 5, 6

Af Crystal Breaux

Størrelse

Meget lille og lille.

Materialer

Garn

Caron Simply Soft (100 % akryl; 288 m/170 g).
Grundfarve (G): Sort.
Kontrastfarve (K): Hvid.

Strikkepinde

4 mm og 5 mm strikkepinde til den lille str, 5 mm og 6 mm strikkepinde til den store størrelse  – eller den tykkelse, der kræves for at opnå strikkefastheden.

Tilbehør

Stoppenål.
Hvidt filt.
Blå maling eller filtpen.
Hæklenål.
Pindetæller (valgfri).

Strikkefasthed

Lille str: 24 m = 10 cm på pinde 5.
Store str: 21 m = 10 cm på pinde 6.

Forkortelser

G: Grundfarve
K: Kontrastfarve

Sådan gør du

Slå 26 m op på de tynde pinde og strik 1 p ret.

  • P 1: 1 r, slå om, 11 r, [slå om, 1 r] x 2, slå om, 11 r, slå om, 1 r.
  • P 2, 4, 6, 8, 10: Ret (den omslåede m strikkes drejet).
  • P 3: 2 r, slå om, 11 r, slå om, 2 r, slå om, 3 r, slå om, 11 r, slå om, 2 r.
  • P 5: 3 r, slå om, 11 r, [slå om, 4 r] x 2, slå om, 11 r, slå om, 3 r.
  • P 7: 4 r, slå om, 11 r, slå om, 5 r, slå om, 6 r, slå om, 11 r, slå om, 4 r.
  • P 9: 5 r, slå om, 11 r, [slå om, 7 r] x 2, slå om, 11 r, slå om, 5 r.

Skift til de tykke pinde. 

  • P 11: Ret med K.
  • P 12: Vrang med K.
  • P 13: Ret med G.
  • P 14: Vrang med K.
  • P 15: Ret med K.
  • P 16: Vrang med K.
  • P 17: Ret med G.
  • P 18: 19 vr med G, 13 vr med K, 19 vr med G.

  • P 1: 19 r med G, 10 r med K, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over med K, vend.
  • P 2: 1 løst af, 7 vr med K, 2 vr sm, vend.
  • P 3: 1 løst af, 7 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, vend.
  • P 4: 1 løst af, 7 vr, 2 vr sm, vend.
  • P 5: 1 løst af, 7 r med K, 1 løst af med K, 1 r med G, træk den løse m over, vend.
  • P 6: 1 løst af, 7 vr med K, 2 vr sm med G, vend.
  • P 7: 1 løst af, 7 r med K, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over med G, vend.
  • P 8: 1 løst af, 1 vr med G, 5 vr med K, 1 vr med G, 2 vr sm, vend.
  • P 9: 1 løst af, 2 r med G, 3 r med K, 2 r med G, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, vend.

Kun med G

  • P 10: 1 løst af, 7 vr, 2 vr sm, vend.
  • P 11: 1 løst af, 7 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, vend.
  • P 12: 1 løst af, 7 vr, 2 vr sm, vend.
  • P 13: 1 løst af, 7 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, vend.
  • P 14: 1 løst af, 7 vr, 2 vr sm, vend.
  • P 15: 1 løst af, 7 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, ret pinden ud.
  • P 16: 21 vr, 2 vr sm, vr pinden ud = 35 m.

Side 1

  • P 1: 11 r, slå om, 2 r sm, 1 r (sæt de sidste m på en maskeholder).
  • P 2: Vrang.
  • P 3: 11 r, 2 r sm, 1 r.
  • P 4: Vrang.
  • P 5: 10 r, slå om, 2 r sm, 1 r.
  • P 6: Vrang.
  • P 7: 10 r, 2 r sm, 1 r.
  • P 8: Vrang.
  • P 9: 9 r, slå om, 2 r sm, 1 r.
  • P 10: Vrang.
  • P 11: 9 r, 2 r sm, 1 r.
  • P 12: Ret.
  • P 13: Ret.
  • Luk af.

Pløs

Sæt 7 m fra maskeholderen over på pinden. Sæt garnet til igen.

  • P 1: Vrang.
  • P 2, 4, 6 & 8: Ret.
  • P 3, 5, 7 & 9: 1 r, 5 vr, 1 r.
  • P 10: 2 r dr sm, 3 r, 2 r sm.
  • P 11: Vrang.

Luk af.

Side 2

  • P 1: 1 r, 2 r dr sm, slå om, 11 r.
  • P 2: Vrang.
  • P 3: 1 r, 2 r dr sm, 11 r.
  • P 4: Vrang.
  • P 5: 1 r, 2 r dr sm, slå om, 10 r.
  • P 6: Vrang.
  • P 7: 1 r, 2 r dr sm, 10 r.
  • P 8: Vrang.
  • P 9: 1 r, 2 r dr sm, slå om, 9 r.
  • P 10: Vrang.
  • P 11: 1 r, 2 r dr sm, 9 r.
  • P 12: Ret.
  • P 13: Ret.

Luk af.

Snørebånd

Vælg den farve, du ønsker.
Slå 3 m op.
Lav 40 cm hestetømme eller hækl 40 cm luftmasker – eller ønsket længde.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Sy den nederste og den bageste søm.
Lav en cirkel i filt og en stjerne på den med filtpen og sy det hele fast på venstre side af støvlen.
Lav endnu en støvle magen til med stjernen på højre side.

Om designeren

© 2006 Crystal Breaux, Shadkitty Knitty. Original titel Converse Baby Booties. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Crystal.

4 Comments:

  1. Hejsa.
    Jeg er lidt i tvivl med tåen. Når jeg tager ind i hver side hver omgang, hvordan kan jeg så forsat have syv masker på pinden de næste 6 pinde

    • Håber, nogen svarer dig. Jeg har ikke strikket dem selv, kun oversat. Spørg evt. på Facebook. Mh Marianne

  2. dorte Hougaard Madsen

    Hej… hvilken str. er det? Lille og Meget lille er et vidt begreb 🙂 ….. er der nogle der prøvet at strikke dem?
    mkh.
    Dorte

    • Jeg ved det ikke. Der står intet om det i opskriften, på Ravelry eller på designerens egen blog. Der er faktisk en, der har spurgt om det samme, men hun har ikke fået svar. Du kan evt. prøve at skrive til designeren – der er kontaktlink i opskriften. Hvis andre har strikket dem, ville det være dejligt med nogle mål.
      Held og lykke. Marianne