Håndklæde med gittermønster

Køkken- eller gæstehåndklæde med et enkelt mønster, hvis gitterstruktur øger sugeevnen. Det kan let strikkes større eller mindre. Bedst i ren, halvtyk bomuld (worsted weight). Pinde 4½.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4½

Af Susan Luni

Størrelse

44 x 56 cm.

Materialer

Garn

Lily Sugar’n Cream Solids (100 % bomuld; 110 m/71 g) and Ombres (87/57 g); 2 ngl af hver af farverne G og K. 

Strikkepinde

4½ mm.

Tilbehør

Maskemarkører.
Stoppenål.

Strikkefasthed

20 m/26 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

G:  Grundfarve.
K:  Kontrastfarve.

Masker tages løst af som vrang.

Kantmønster

  • P 1-3: Med G, ret.
  • P 4: Med K, ret.
  • P 5: Med K, vrang.
  • P 6-7: Med G, ret.

Gittermønster

  • P 1: Med K, [1 løst af, 2 r], gent til der er 1 m tilbage, 1 løst af.
  • P 2: Med K, [1 løst af, 2 vr], gent til der er 1 m tilbage, 1 løst af.
  • P 3 & 4: Med G, ret.

Kommentarer

Farvemønster: Opskriften er beregnet til 2 farver. G skal være ensfarvet og K selvstribende eller flerfarvet. Hvis du kun bruger ensfarvet garn, der skifter gradvis, kan du variere brugen af K således:

5 gentagelser med K1 (inkl kant).
4 gentagelser med K2.
5 gentagelser med K3.
5 gentagelser med K4.
6 gentagelser med K5.
5 gentagelser med K4.
5 gentagelser med K3.
4 gentagelser med K2.
5 gentagelser med K1 (inkl kant).

Du kan bruge så mange farvekombinationer, du ønsker, der skal bare være 3 gentagelser af kantmønstret i begge ender og 38 gentagelser af kroppen. Der kan dog være flere eller færre gentagelser i kroppen, hvis du ønsker et længere eller kortere håndklæde. Hvis du vil ændre bredden, skal du slå flere eller færre m op i et antal, der er deleligt med 3.

Sådan gør du

Slå 87 m op med G.

Kant

Strik p 1-7 af kantmønstret, gent p 4-7 yderligere 2 gange.

Krop

Hav hele tiden 10 m på hver side i kantmønster. Evt. kan du sætte maskemarkører mellem kanterne og kroppen. Gent gittermønstret 22 gange og skift farve, som du ønsker. Forts indtil håndklædet måler ca. 50 cm. Strik p 4-7 af kantmønstret 3 gange og luk på på vrangs.

Færdiggørelse

Hæft alle ender. Blok håndklædet, hvis du ønsker det.

Om designeren

© 2017 Susan Luni, 3 Sleeves to the Wind. Original titel Gridded Kitchen Towel. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Susan.