Riller

Flot, ekstralangt tørklæde med en spændende struktur. Det er pærenemt at lave – kun ret og vrang. Und dig selv noget rigtig lækkert garn til dette tørklæde. Her i alpaca og uld. Strikket på pinde 4½.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4½

Af Andra Asars

Riller er et lækkert, ekstralangt tørklæde med en enkel, gentaget struktur. De parvise udtagninger og indtagninger skaber et skråtstillet mønster. Jeg valgte luksusgarn i alpaca og merinould.
(O.a.: Vær opmærksom på, at enderne bliver skrå, men tørklædet lige.)

Færdige mål

Bredde: 30 cm.
Længde: 270 cm (fra spids til spids), eller den længde, du ønsker.

Materialer

Garn

Amano Warmi (70 % alpaca, 30 % merinould; 150 m/50 g); farve grey 6010; 3 ngl.

Strikkepinde

Rundpind (eller jumperpinde) 4½ mm, 60 cm.

Strikkefasthed

20 m = 10 cm i mønster.

Forkortelser

4 rib: 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r.
2 ud: Strik i bageste, forreste og bageste løkke af samme m = 2 m taget ud.

Mønster (deleligt med 12)

  • P 1: *4 r, 4 rib, 4 vr*. Gent fra * til * til de sidste 4 m, 3 vr, 2 ud.
  • P 2: *4 r, 4 rib, 4 vr*. Gent fra * til * til de sidste 6 m, 3 vr, 3 r sm.

Sådan gør du

Slå 60 m op.
Strik mønster, til tørklædet har den længde, du ønsker.
Luk af med et nummer tykkere pinde.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Blok tørklædet.

Om designeren

© 2016 Andra Asars http://www.ravelry.com/designers/andra-asars. Original titel Ridges http://www.ravelry.com/patterns/library/ridges-5. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Andra http://www.ravelry.com/people/roentgen.

14 Comments:

  1. Flot halstørklæde. Af opskriften fremgår det ikke, hvornår der skal tages ud og ind? Mangler der ikke nogle pinde i mønstret?

  2. Jeg tænker, at det er fordi der i beskrivelsen står noget om parvise ind- og udtagninger…? 😉

  3. Der må da mangle noget, Du kan da ikke lave en skråning kun med de to pinde… og i din forkortelserne, står der to ud… og det er ikke på de to pinde du vil ha´ at man strikker… Det er et flot tørklæde… Men ikke til at strikke… Hjææælp…

    • Marianne Holmen

      Hej Hanne. Jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår, hvad du mener. Der mangler ikke noget. Du tager jo ud på den ene pind og ind på den anden. Kan du prøve at gøre det tydeligere for mig, hvad problemet er? Hvis du finder tørklædet på Ravelry, kan du klikke på Projects og se, hvordan andre har lavet det – det kan måske give dig nogle ideer. Held og lykke. Marianne

  4. Synes altså heller ikke at mønsteret virker

    • Hvordan virker det ikke? Jeg ved jo ikke noget om det – jeg har bare oversat. Du kan håbe på, at andre svarer, eller du kan skrive til designeren. Mh Marianne

  5. Det virker så fint. Hvad man ikke kan se på billedet er, at enderne er skrå. Men der er ingen fejl i opskriften. På den ene pind strikker du tre masker i den sidste maske (altså plus to) og på den anden pind strikker du de sidste tre masker sammen (altså minus to). På den måde bliver mønsteret skævt, men strikketøjet lige. Prøv bare gå i gang, så giver det mening 🙂
    Vh Anne

  6. Hejsa 🙂
    fedt moenster som jeg sagtens kan faa til at fungere. Har dog et spoergsmaal: kan det ikke passe at toerklaedet er 30 cm bredt? Strikkefastheden er 20m = 10 cm og man bliver bedt om at slaa 60 masker op?

    • Du har ret i, at det ser mærkeligt ud, men det er det, der står i originalen. Jeg har nu ændret bredden til 30 cm. Tak for det. Mh Marianne