Vingesjal

Sjal formet som en stor vinge. Det bliver meget smukt, hvis du graduerer farverne eller farveskiftene som på billederne. Strikket i ren uld (men andet kan bruges) på pinde 3½-4.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½, 4

Af Laura Bryant

Sjalet strikkes nedefra og op og formes trinvis langs de lange sider. Der tilføjes chevronmønster, hvilket får sjalet til at svøbe sig om dine skuldre.

Størrelse

Onesize.

Færdige mål

Bredde: 178 cm.
Højde midt bag: 42 cm.

Materialer

Garn

Prism Merino Mia (100 % merinould; 171 m/56 g); farve: Gradient Mallard; 8 ngl, farve 1-8.

Strikkepinde

Rundpind 3½-4 mm, 80 cm.
Brug altid den pindestørrelse, der giver dig den anførte strikkefasthed.

Tilbehør

Maskemarkører.
Stoppenål.

Strikkefasthed

24 m/48 p = 10 x 10 cm i retstrikning.

Chevronmønster (deleligt med 13)
P 1 (rets): 2 r sm, 4 r, *1 r, slå om, 1 r* i næste m, 4 r, 2 r dr sm.
P 2 (vrangs): Vrang.

Hvis du bruger garn med lange farveskift eller andre typer garn end det anbefalede, er det en god ide at starte med det mørkeste og arbejde dig hen mod det lyseste.

Sådan gør du

Med farve 8 slår du 600 m op. Sæt en markør mellem m 300 og 301 til at markere midt bag.

  • P 1-6: 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret pinden ud = 582 m.

Mønsterdel 1

  • P 1 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til 26 m før markør, sæt markør, strik chevronmønster 4 gange, fjern midtmarkør, sæt markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 2 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vrang til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 3 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til første markør, strik chevronmønster til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 4 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vrang til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
    Gent de sidste 2 pinde yderligere 3 gange = 552 m.

Mønsterdel 2

Skift til farve 7.

  • P 1 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til 13 m før første markør, sæt markør, strik chevronmønster 6 gange, fjern markører undervejs, sæt markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 2 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vrang til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 3 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til første markør, strik chevronmønster til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 4 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vrang til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
    Gent de sidste 2 p yderligere 4 gange = 516 m.

Mønsterdel 3

Skift til farve 6.

  • P 1 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til 13 m før første markør, sæt markør, strik chevronmønster 8 gange, fjern markører undervejs, sæt markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 2 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 3 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til første markør, strik chevronmønster til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 4 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
    Gent de sidste 2 p yderligere 5 gange = 474 m.

Mønsterdel 4

Skift til farve 5.

  • P 1 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til 13 m før første markør, sæt markør, strik chevronmønster 10 gange, fjern markører undervejs, sæt markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 2 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 3 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til første markør, strik chevronmønster til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 4 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
    Gent de sidste 2 p yderligere 6 gange = 426 m.

Mønsterdel 5

Skift til farve 4.

  • P 1 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til 13 m før første markør, sæt markør, strik chevronmønster 12 gange, fjern markører undervejs, sæt markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 2 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 3 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til første markør, strik chevronmønster til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 4 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
    Gent de sidste 2 p yderligere 7 gange = 372 m.

Mønsterdel 6

Skift til farve 3.

  • P 1 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til 13 m før første markør, sæt markør, strik chevronmønster 14 gange, fjern markører undervejs, sæt markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 2 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 3 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til første markør, strik chevronmønster til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
  • P 4 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, 2 r dr sm, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 3 m taget ind.
    Gent de sidste 2 p yderligere 8 gange = 312 m.

Mønsterdel 7

Skift til farve 2.

  • P 1 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, ret til 13 m før første markør, sæt markør, strik chevronmønster 16 gange, fjern markører undervejs, sæt markør, ret pinden ud = 2 m taget ind.
  • P 2 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 2 m taget ind.
  • P 3 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, ret til første markør, strik chevronmønster til næste markør, ret pinden ud = 2 m taget ind.
  • P 4 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, ret til markør, vr til næste markør, ret pinden ud = 2 m taget ind.
    Gent de sidste 2 p yderligere 9 gange = 268 m.

Øverste mønsterdel

Skift til farve 1.

  • P 1 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, ret til markør, strik p 1 af 1 chevronmønstret til næste markør, ret pinden ud = 266 m.
  • P 2 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, ret til markør, *2 vr dr sm, 9 vr, 2 vr sm* x 16, ret pinden ud = 232 m.
  • P 3 (rets): 2 r dr sm, luk af for 1, ret til markør, *2 r sm, 7 r, 2 r dr sm* x 16, ret pinden ud = 198 m.
  • P 4 (vrangs): 2 r dr sm, luk af for 1, ret til markør, *2 vr dr sm, 5 vr, 2 vr sm* x 16, ret pinden ud = 164 m.
  • P 5 (rets) 2 r dr sm, luk af for 1, ret til markør, *2 r sm, 3 r, 2 r dr sm* x 16, ret pinden ud = 130 m.
  • Næste 3 p: 2 r dr sm, luk af for 1, ret pinden ud = 2 m taget ind = 124 m.

Bryd garnet.

Øverste kant

  • Sæt farve 1 til igen i starten af den øverste kant med rets vendt mod dig. Saml 128 m op hen til pinden og strik dem, strik de 124 m på pinden, saml 128 m op hen til spidsen og strik dem = 380 m.
  • Næste p (vrangs): 2 r dr sm x 2, ret pinden ud = 2 m taget ind.
  • Bryd farve 1, start farve 2 og strik sidste p 2 gange.
  • Bryd farve 2, start farve 3 og strik sidste pind 2 gange.
  • Forts på denne måde med at bryde garn og starte nyt garn i næste farve op til farve 8.
  • Strik 1 p med farve 8 og luk så af  for alle m.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Blok sjalet.

Om designeren

© 2016 Laura Bryant, Prism Yarns. Original titel Anqut. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Laura.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse fra designeren og Knitty.