Skifersjal

Dejligt, stort strukturstrikket sjal. Mønstrene er ikke svære. Her strikket i en blanding af silke og bomuld, som ikke findes i Danmark, men tilsvarende garn eller ren uld kan også bruges. Pinde 4.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4

Af Asita Krebs

Skifersjalet er et stort, trekantet sjal med forskellige strukturer. Det strikkes ovenfra og ned.

Størrelse

150 cm x 70 cm (efter blokning).

Materialer

Garn

Sidispinnt Merino Seide Single (70 % merinould, 30 % silke; 400 m/100 g); 1 ngl af hver farve. (O.a.: Fås ikke i DK, men tilsvarende kan bruges.)
Grundfarve (G): Schiefer (mørkegrå).
Kontrastfarve (K): Silber (lysegrå).

Strikkepinde

Rundpind 4 mm, 80 cm.
Hvis du strikker løst, anbefaler jeg 3½ mm.

Tilbehør

Stoppenål.
4 maskemarkører.

Strikkefasthed

24 m/35 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

G:Grundfarve.
K: Kontrastfarve.
1 ret under: Stik højre p gennem m under første m på venstre p, hent garnet, og løft m af venstre p.
1 ud højre: Udtagning, der hælder mod højre: Saml tråden ml maskerne op bagfra og strik denne m ret = 1 m taget ud.
1 ud venstre: Udtagning, der hælder mod venstre: Saml tråden ml maskerne op forfra og strik denne m dr ret = 1 m taget ud.

Sådan gør du

Startpinde

  • Slå 2 m op med G og strik 12 p ret. Vend ikke efter p 12.
  • Vend arb 90 grader med uret, saml 5 m op i kanten og strik dem, vend arb igen 90 grader med uret og saml yderligere 2 m op og strik dem. Du har nu 9 m på pinden.
  • Vend arb og strik den første vrangp: 2 r, sæt markør, 2 vr, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 2 vr, sæt markør, 2 r.

Krop

  • P 1 (rets): 2 r, flyt markør, 1 ud højre, ret til markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 r, flyt markør, 1 ud venstre, ret til markør, 1 ud venstre, flyt markør, 2 r.
  • P 2 (vrangs): 2 r, flyt markør, vr til sidste markør, flyt markør, 2 r.
  • Skift til K og gent p 1-2 endnu en gang.

I stedet for at bryde garnet kan du strikke den første m med den nye farve og derefter sno de to tråde, så den gamle krydses over den nye.
Strik hele tiden 4 p i G og 2 p i K. Gent disse 6 p 15 gange (i alt 16 gange). Du har nu 197 m på pinden.
Hvis du ønsker sjalet større, kan du her tilføje yderligere 2 gentagelser (12 p).

Mønster 1

Skift til G.

  • P 1 (rets): 2 r, flyt markør, 1 ud højre, *1 r, 1 løst af som vr med garnet bagved*. Gent fra * til * til markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 r, flyt markør, 1 ud venstre, *1 løst af som vr med garnet bagved, 1 r*. Gent til markør, 1 ud venstre, flyt markør, 2 r.
  • P 2 (vrangs): 2 r, flyt markør, vr til sidste markør, flyt markør, 2 r.
  • Skift til K og gent p 1-2 yderligere 2 gange.

Strik hele tiden 2 p med G og 4 p med K.
Gent disse 6 p 3 gange ( i alt 4 gange). Du har nu 245 m på pinden.

Mønster 2 diagram

Skift til G.

  • P 1 (rets): 2 r, flyt markør, 1 ud højre, 1 r, strik diagram til markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 r, flyt markør, 1 ud venstre, strik diagram til 1 m før markør, 1 r, 1 ud venstre, flyt markør, 2 r.
  • P 2 (vrangs): 2 r, flyt markør, vr til sidste markør, flyt markør, 2 r.
  • Skift til K og gent P 1-2 yderligere 1 gang (iflg diagrammet betyder det, at du strikker diagramp 3-4).

Strik hele tiden 2 p med G og 2 p med K.
Gent disse 4 p yderligere 11 gange (i alt 12 gange eller 6 gange det fulde diagram).

Her er en video, der kan hjælpe med mønster 2 (dog med et andet maskeantal):

Mønster 2 tekst

Skift til G.

  • P 1 (rets) (G): 2 r, flyt markør, 1 ud højre, *1 r, 3 løst af som vr med garnet foran*. Gent fra * til * til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 r, flyt markør, 1 ud venstre, *3 løst af som vr med garnet foran, 1 r*. Gent fra * til * til næste markør, 1 ud venstre, flyt markør, 2 r.
  • P 2 (vrangs) (G): 2 r, flyt markør, vr til sidste markør, flyt markør, 2 r.
  • P 3 (rets) (K): 2 r, flyt markør, 1 ud højre, 2 r, *1 r, 1 ret under, 2 r*. Gent fra * til * til markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 r, flyt markør, 1 ud venstre, 1 r, *1 r, 1 ret under, 2 r*. Gent fra * til * til 1 m før markør, 1 r, 1 ud venstre, flyt markør, 2 r.
  • P 4 (vrangs) (K): 2 r, flyt markør, vr til sidste markør, flyt markør, 2 r.

Gent disse 4 p yderligere 11 gange (i alt 12 gange). Du har nu 341 m på pinden.
Skift til G og gent hele Mønster 1. Du har nu 389 m på pinden.
Skift til G og strik P 1-2 fra kroppen endnu 1 gang.

Færdiggørelse

© danhan

  • P 1 (rets): 2 r, flyt markør, 1 ud højre, *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * til markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 r, flyt markør, 1 ud venstre, *1 r, 1 vr*. Gent fra * til * til markør, 1 ud venstre, flyt markør, 2 r.
  • P 2 (vrangs): 2 r, flyt markør, *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * til markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør, *1 r, 1 vr*. Gent fra * til * til markør, flyt markør, 2 r.

Gent disse 2 p så mange gange, du ønsker. Hæft alle ender, vask sjalet og blok det.

Om designeren

© 2015 Asita Krebs, sidispinnt. Original titel Machir Bay Shawl. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Asita via Ravelry.