Dobbelt halsvarmer

Halsvarmer, der kan foldes på flere måder. Den er strikket i en uld-akrylblanding, men vil også være fin i ren uld, evt. i dobbelt alpaca. Den er hurtig og nem. God til farveskiftegarn. Pinde 4. 
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4 

Af Frankie Brown

Denne halsvarmer er et strikket rektangel med en lang “flæse” på hver side og et ribstrikket panel i midten. Den strikkes i et stykke og kan enten være slået op eller ned og foldes i lag.

Størrelse

15 cm x 50 cm.

Materialer

Garn

Lang Tosca Light (55 % uld, 45 % akryl, 400 m/100 g); farve 50; ca. 40 g.

Strikkepinde

4 mm.

Tilbehør

3 små knapper.
Hæklenål.

Kommentarer

Fold og vend: Teknik i venderækker – se fx vores strikkeleksikon. Gøres her på 2 måder, alt efter hvilken pind det er på:

  • P 1 og 10: Tag 1 løst af som vr, vend, garnet bagved, tag 1 løst af som vr, garnet foran.
  • P 4 og 7: Tag 1 løst af som vr, vend, garnet foran, tag 1 løst af som vr, garnet bagved.

Sådan gør du

Slå 40 m op.

  • P 1: 10 r, fold og vend.
  • P 2: 10 vr.
  • P 3: 11 r, 2 vr, (2 r, 2 vr) x 4, 11 r.
  • P 4: 10 vr, fold og vend.
  • P 5: 10 r.
  • P 6: 10 vr, 3 r, (2 vr, 2 r) x 4, 11 r,
  • P 7: 10 vr, fold og vend.
  • P 8: 10 r.
  • P 9: 10 vr, 1 r, 2 vr, (2 r, 2 vr) x 4, 1 r, 10 vr.
  • P 10: 10 r, fold og vend.
  • P 11: 10 vr.
  • P 12: 13 r, (2 vr, 2 r) x 4, 1 r, 10 vr.

Disse 12 p gentages. Efter et par gange er det let at se på strikningen, hvad der skal strikkes.

  • De midterste 20 m strikkes i rib 2 r, 2 vr med en ekstra retm i hver side, så halsvarmeren kan ligge fladt.
  • De 10 m i hver side er til flæserne. Kun 4 af de ovennævnte p strikkes over alle m.
  • Den eneste ting, du skal huske, er, at når du starter en ny flæse (ved slutningen af en hel p), skifter glatstrikningen retning. 

Strik 50 cm eller den længde, du ønsker. Du kan også strikke et tørklæde i fuld længde. Slut af med p 5 eller 11. Luk af for alle m i mønster.

Færdiggørelse

Knapper

For at finde ud af, hvor knapperne skal sidde, kan du tage halsvarmeren på og sætte nåle. Jeg satte en knap i toppen af ribben, ca. 16 cm fra enden, og to andre lige under ribben og 5 cm og 13 cm inde.  Jeg kan nu knappe halsvarmeren i to forskellige højder. Derefter hæklede jeg to små løkker i toppen og bunden af ribben i den anden ende af kraven.

Hæft alle ender.

Om designeren

© 2012 Frankie Brown, 2012. Original titel Double Ruffle. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Frankie på Ravelry (Rosemily).

Frankie Brown har bedt om, at dette medtages: All my ravelry patterns are free to download but, if you enjoy them, please consider making a donation to the Children’s Liver Disease Foundation, a charity which funds research and supports the families of children with a liver disease. You can do this easily by going to my fundraising page www.justgiving.com/frankiesknittedstuff.

Print Friendly, PDF & Email

8 Comments:

  1. Hej. Hvad betyder det der fold??? Hilsen fra Tove

  2. Den ser lækker ud! Hvad er strikkefastheden?

    mvh Grete

  3. Sorry, min fejl.

  4. Annemari Øllgaard Kjær

    Vil det sige, at man skal strikke 11 m i stedet for 10, hvis man anvender “German short row”?

    • Marianne Holmen

      Nej, det tror jeg ikke, men det er jeg ikke så stiv i. Jeg tror, at antallet af masker er det samme, uanset hvilken metode man benytter. Lad os håbe, at andre, der ved mere om det, svarer på denne kommentar :) Mh Marianne

  5. Hej
    Jeg kan ikke forstå, jeg skal strikke glat, når det på billedet ser ud, som om flæsen er strikket 2 r 2 vr.

    Jeg mangler lige sådan en til min vinterjakke. Synes, den er smart.
    Vh Lone