Filtet pude i fiskebensmønster

Sofapude med fiskebensmønster, som er let at strikke. Kan enten laves ensfarvet eller, som her, tofarvet,  hvorved mønstret træder tydeligere frem. Ret hurtigt arbejde på pinde 5½. De strikkede pudestykker filtes før sammensyning.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 5½

chevron-1Af Lion Brand

Størrelse

Ca. 51 x 51 cm, efter filtning.

Materialer

Garn

Lion Brand Fishermen’s Wool; (100 % uld; 425 m/227 g); farve Oatmeal; 2 ngl (A).
Lion Brand Vanna’s Glamour; (96 % akryl, 4 % metallic polyester; 185 m/50 g); farve Moonstone; 4 ngl (B).

Strikkepinde

5½ mm.

Tilbehør

Stoppenåle uden spids.
Synål og tråd.
3 knapper, 2½ cm.
Monteringspude. (Hvis du vælger selv at lave puden: 0,75 m stof og fyld.)

Strikkefasthed

 16 m = ca. 10 cm i glatstrikning før filtning.

Kommentarer

  1. I filtningsprocessen kan din pudes størrelse variere. Vi råder dig til at vente med at købe monteringspude, til puden er filtet og syet sammen.
  2. Bagsiden strikkes i 2 halvdele, som overlapper, når puden sys sammen, så du får en slags konvolut.
  3. Bagsidestykker og forside sys sammen efter filtning med sytråd og en spids synål.
  4. Puden strikkes med 1 tråd A eller 2 tråde B.

Sådan gør du

Bagside

Slå 96 m op med en enkelt tråd A.

  • Strik glatstrikning, til arb måler ca. 37 cm fra opslaget. Slut med en retp.
  • Strik 5 p retstrikning.
  • Luk af for alle m.

Strik endnu et stykke magen til.

Forside

Bemærk

  1. A-maskerne strikkes med 1 tråd A, B-maskerne strikkes med 2 tråde B.
  2. Læs retp fra højre mod venstre og vrangp fra venstre mod højre.

Diagram

filtet-pude-diagram

  • Slå 93 m op med A.
  • Strik de første 21 m af diagrammet med, derefter gentagelsen på 24 m 3 gange i alt.
  • Forts i glatstrikning efter diagrammet, til p 8 er strikket.
  • Gent derefter p 1-8, til arb måler 58½ cm fra opslaget.
  • Luk af.

Færdiggørelse

Filtning

  • Vask stykkerne i maskine på et varmt program med koldt skyl med vaskemiddel og flere andre stykker tøj, der kan sætte gang i dem.
  • Hvis de skal filtes yderligere, kan du tørre dem i tørretumbler, til de er næsten tørre.
  • Tag dem ud og træk dem i facon.
  • Lad dem tørre helt.

Bemærk
1. Hvis dine filtede stykker er lidt forskellige i størrelse, kan du tilpasse dem. Se nedenfor under montering.
2. Garnet i farve A filter, mens garnet i farve B ikke filter.

Montering

Bemærk

Instruktionerne her passer til en kvadratisk pude, hvor hver side er 51 cm.

  • Læg de filtede bagsidestykker på noget fladt med rets opad. De retstrikkede kanter skal overlappe en smule, så du får et kvadrat, der er 51 x 51 cm. Sy bagsidestykkerne sammen, hvor de overlapper.
  • Med vrangs opad lægger du forstykke mod bagstykke. Få dem til at passe sammen og klip dem til, hvis de ikke passer. Med nål og tråd syr du bagstykket fast til forstykket langs hele kanten.
  • Vend puden om på rets. Sy 3 knapper i jævnt fordelt i den retstrikkede kant på bagstykket. I den kant, der overlapper, klipper du 3 knaphuller.
  • Filtet stof trævler ikke, så du kan simpelthen klippe huller til knaphullerne. Det er ikke nødvendigt at kaste over kanterne.
  • Hæft alle ender.
chevron-2-kflash

© kflash

Mål  dit færdige, filtede betræk og køb en pude i den rette størrelse.

Om designeren

© 1998-2013 Lion Brand Yarn. Original titel Chevron Felted Pillow. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Lion Brand.

Lion Brand’s copyright notice: No pattern or other material may be reproduced — mechanically, electronically, or by any other means, including photocopying — without written permission of Lion Brand Yarn Company. Every effort has been made to have the knitting and crochet instructions accurate and complete. We cannot be responsible for variance of individual knitters and crocheters, human errors, or typographical mistakes.

Oversat af Marianne Holmen efter tilladelse fra designeren.

Print Friendly

One Comment:

  1. Judith Vegeberg

    Strikkeglade er ny for mig og interessant. Jeg strikker meget, trods at jeg er svagtseende. Jeg deltager i et daghjem for svagtseende. Her får vi hjælp af et meget dygtigt personale.