Katedralhue

Hue med snoninger (kabler), der ligner arkitekturen i gotiske domkirker. Den er ikke svær. Her strikket i en dejlig blanding af alpaca og uld, der gør den både blød og varm. Strikkes hurtigt på pinde 5½. 
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 5½

cathedralhat-1

Af Sarah Hood

Størrelse

Passer hovedstørrelse 50-58 cm.

Materialer

Garn

Cascade Highland Duo *70 % alpaca, 30 % merinould; 180 m/100 g; 1 ngl.

Strikkepinde

Rundpind 5½ mm, 40 cm lang.
Strømpepinde 5½ mm.

Tilbehør

Snoningspind (hjælpepind).
Stoppenål.

Strikkefasthed

16 m = 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

  • Snoning bagved: Sæt 4 m på snoningsp og hold den bagved arb, 2 r, 2 vr, 2 r fra snoningsp (du strikker ret i vrangmaskerne og vrang i retmaskerne fra snoningsp).
  • Snoning foran: Sæt 2 m på snoningsp og hold den foran arb, 2 r, 2 vr, 2 r fra snoningsp (du strikker ret i vrangmaskerne og vrang i retmaskerne på venstre p).

Sådan gør du

Slå 120 m op, sæt markør og strik rundt herfra.

  • Omg 1­-4: *2 r, 2 vr* x 30.
  • Omg 5: *Snoning foran, 2 vr* x 15.
  • Omg 6­-9: *2 r, 2 vr* x 30.
  • Omg 10: Fjern markør, tag 2 løst af, sæt markør, *2 vr, snoning bagved* x 15.
  • Omg 11-­14: *2 vr, 2 r* x 30.
  • Omg 15: Fjern markør, sæt 2 m fra højre p over på venstre, sæt markør, *snoning foran, p vr* x 15.
  • Omg 16-­19: *2 r, 2 vr* x 30.
  • Omg 20: Fjern markør, tag 2 løst af, sæt markør, *2 vr, snoning bagved* x 15.
  • Omg 21­-22: *2 vr, 2 r* x 30.
  • Omg 23: *2 vr, 2 r, 2 vr sm, 2 r* x 15 = 105 m.
  • Omg 24-­25: *2 vr, 2 r, 1 vr, 2 r* x 15. 
  • Omg 26: *1 vr, tag 1 ud i tråden mellem maskerne, 1 vr, 2 r, 3 r sm* x 15 = 90 m.
  • Omg 27: *1 vr, strik ret i forreste og bageste løkke, 1 vr, tag 1 løst af, sæt 1 m på snoningsp og hold den foran arb, tag næste m løst af og strik de 2 løse m sammen, derefter masken fra snoningsp* x 15 = 90 m.
  • Omg 28­-34: *1 vr, 2 r* x 30.
  • Omg 35: *1 vr, 2 r sm, 1 vr, 2 r* x 15 = 75 m.
  • Omg 36: *1 vr, 2 vr sm, 2 r* x 15 = 60 m.
  • Omg 37-­38: *2 vr, 2 r* x 15.
  • Omg 39: *2 vr sm, 1 r, tag 1 ud i tråden mellem maskerne, 1 r* x 15.
  • Omg 40: *2 r sm, strik vr i forreste og bageste løkke, 1 r* x 15 = 60 m.
  • Omg 41-­45: *1 r, 2 vr, 1 r* x 15.
  • Omg 46: *1 r, 2 vr sm, 1 r* x 15 = 45 m.
  • Omg 47-­48: *1 r, 1 vr, 1 r* x 15.
  • Omg 49: Fjern markør, tag 1 løst af, sæt markør, *1 vr, 2 r sm* x 15 = 30 m.
  • Omg 50-­51: *1 vr, 1 r* x 15.
  • Omg 52: 2 r sm x 15 = 15 m.
  • Omg 53: 1 r, 2 r sm x 7 = 8 m.

Bryd garnet. Træk det gennem de sidste masker og stram det.
Hæft alle ender og blok huen, hvis det ønskes.

Om designeren

© Sarah Hood. Original titel Cathedral Hat. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt  må videresælges. Kontakt Sarah.

Print Friendly, PDF & Email

5 Comments:

  1. Jeg ville nok bruge udtrykket “snoningspind” eller “hjælpepind” i stedet for “kabelpind”, da kabelpinde er de pinde, der skrues på en wire

    • Du har ret, Henriette. Jeg lærte at kalde dem kabelpinde, da jeg var ung, men dengang fandtes KnitPro heller ikke :) Jeg vil gå opskrifterne igennem, når jeg har tid, og rette til snoningspind. Tak skal du have. Marianne

      • Jeg har nu brugt nogle timer til at rette det i samtlige opskrifter. Kabler hedder nu snoninger, og en kabelpind hedder en snoningspind eller hjælpepind. Det står også i vores rettelser. Marianne

  2. Tak for din oversættelse. Denne opskrift havde jeg ikke selv kunne oversætte.