Halsvarmer i vævestrik

Vævestrik er meget fremme i disse år og kan laves på mange måder. Her er en af de simple. Denne halsvarmer er lige til at gå til for alle: Det er et enkelt mønster over 4 pinde, og der strikkes kun med 1 farve ad gangen.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 5, 5½ 

Half Linen 1

Af Nicole Nehrig

Normalt strikkes vævestrik med et ulige antal masker, når det strikkes frem og tilbage, og et lige antal masker, når det strikkes rundt. Jeg fandt tilfældigvis ud af, at jeg foretrækker dette mønster med et ulige antal masker, når det strikkes rundt. Strikningen bliver meget fast, og det ser flot ud på begge sider. Denne halsvarmer er god til at få brugt nogle af dine garnrester, da du ikke bruger hele nøgler – du kunne endda bruge rester af mange forskellige farver som kontrast for at skabe et stribet mønster.

Størrelse

56 x 20 cm.

Materialer

Garn

2 farver garn i worsted weight. Foroven er brugt 40 g Cascade 220 (navy #8393) og 20 g Cascade 220 (slate blue #9548). Forneden 36 g Cascade 220 (black #8555) og 24 g Noro Kureyon (#40).

Mønstret kan tilpasses en hvilken som helst garntype fra tyndt (fingering) til tykt (super bulky). Lav en strikkeprøve og følg strikkefastheden – eller skift pindestørrelse eller antal masker.

Strikkepinde

Rundpind 5 mm, 40 eller 60 cm lang.
Rundpind 5½ mm, 40 eller 60 cm lang for at give større vidde forneden (valgfri).

Tilbehør

Stoppenål.
Maskemarkør.

Strikkefasthed

18 m = 10 cm i mønster.

ForkortelserHalf Linen 2

G: Grundfarve.
K: Kontrastfarve.

Mønster (strikket over et ulige antal m)

  • Omg 1: 1 r, *tag 1 løst af med garnet foran, 1 r*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 2: Ret.
  • Omg 3: Tag 1 løst af, *1 r, tag 1 løst af med garnet foran*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 4: Ret.

Bemærk: Der er ingen grund til at holde styr på, hvilken omg du strikker, da du bare skal sørge for, at der er en vandret bjælke over et v på de ulige omg. Med andre ord: Hver gang du kommer til et v, skal du tage en m løst af med garnet foran.

Sådan gør du

Slå 99 m (eller det ulige antal m, du har brug for at give den rette størrelse) op med enten G eller K på pind 5½. Marker starten af omg med en maskemarkør.

Strik rundt, men pas på ikke at dreje maskerne.

  • Omg 1: Vrang.
  • Strik i mønster med G på de lige omg og K på de ulige.
  • Efter to gentagelser af mønstret skifter du til pind 5 og forts med at strikke i mønster, til halsvarmeren har den ønskede størrelse (på billederne 20 cm).
  • Slut med en ulige omg (1 eller 3).
  • Strik 1 omg vrang i G eller K og luk løst af.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.Half Linen 3
Blok halsvarmeren.

Om designeren

© 2011 Nicole Nehrig. Original titel Half Linen Stitch-ish Cowl. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Nicole.

Print Friendly, PDF & Email

3 Comments:

  1. Hej. Dette mønster er virkelig flot når man strikker på rundpind. Hvordan er opskriften hvis man strikker frem og tilbage? Vil gerne lave karklude i samme mønster.

  2. Hej. Dette mønster er meget flot på både forside og bagside. Hvordan gør man hvis man strikker frem og tilbage?