Øreklaphue i retstrikning

Meget anvendelig og letstrikket hue i størrelser fra baby til voksen. Klapperne laves af venderækker, men da det er retstrikning, er det endnu nemmere end normalt! Her er valgt alpaca, som vil være dejligt, men til baby er bomuld også et godt valg.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4½ 

Garter Earflap 4

Af Purl Soho

(This pattern is brought to you by Purl Soho. The pattern is copyrighted with all rights reserved. Neither this pattern nor goods made from this pattern may be sold. The original pattern is at Optic Blanket. It has been translated from English into Danish by Marianne Holmen. Purl Soho is unable to verify the accuracy of this translation, but if you have any questions, we’re always happy to answer in English at www.purlsoho.com)

Denne hue er konstrueret i et stykke og strikket rundt i retstrikning med venderækker.

Størrelser

Baby (lille barn, barn, small, medium, large)

  • Færdig omkreds: 35½ (40½, 45, 50, 55, 59½) cm.
  • Færdig højde: 18½ (20½, 23, 25½, 29, 32½) cm fra bunden af øreklappen til toppen af huen, ekskl. kvast.

Materialer

Garn

  • 1 (1, 1, 1, 2, 2) ngl af Purl Sohos Alpaca Pure, 100 % alpaca. Farver: Heirloom White (Artemisia, Storm Gray) til baby (barn, medium).

Strikkepinde

  • Rundpind 5 mm, 30 cm lang (til baby) eller 40 cm lang.
  • Rundpind 4½ mm, 30 cm lang (til baby) eller 40 cm lang.
  • Et sæt strømpepinde 4½ mm.

Tilbehør

  • 4 oplukkelige maskemarkører.
  • 1 maskemarkør i afvigende farve til omgangs begyndelse.

Strikkefasthed

17 m/32 p = 10 x 10 cm i retstrikning på den tynde pind.

Kommentarer

Venderækker: Øreklapperne laves med venderækker. Men da alt er i ret, skal du ikke strikke omslaget på de masker, der er foldede. Ignorer bare omslagene, når du kommer til dem og strik de foldede masker normalt.

Fold og vend: Hold garnet bag arb og tag den næste m løst af som vr fra venstre til højre p. Vend arb.Garter Earflap 3

Sådan gør du

Med den tykke p slås 60 (68, 76, 84, 92, 100) m op. Sæt markør og strik rundt. Pas på ikke at dreje maskerne.

  • Strik 2 omg ret.

Skift til den tynde p.

  • Næste omg: 3 (4, 4, 4, 5, 6) ret, sæt markør, 16 (18, 20, 23, 25, 27) ret til venstre øreklap, sæt markør, 22 (24, 28, 30, 32, 34) ret til forkant, sæt markør, 16 (18, 20, 23, 25, 27) ret til højre øreklap, sæt markør, ret omg ud.

Øreklapper

Bemærk

I denne del af mønstret strikker du venderækker frem og tilbage og vender arb på forskellige punkter på hver omg i stedet for at strikke hele rækker. Se mere i Strikkeglads leksikon under Strikkevideoer.

Hvis der står en streg (-) i stedet for et tal ved den størrelse, du strikker, skal du springe denne p over.

garter-ear-flap-hat-ht-600-1Venstre øreklap

  • Næste p (rets): Strik til 7 (8, 9, 10, 11, 12) m før anden markør, fold og vend.
  • Næste p: Strik til 7 (8, 9, 10, 11, 12) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (-, -, -, -, 11) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (-, -, -, 10, 10) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (-, -, 9, 9, 9) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (-, 8, 8, 8, 8) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (7, 7, 7, 7, 7) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p (alle str): Strik til 6 stitches before next marker, wrp-t.
  • Næste 2 p: Strik til 5 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 4 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 3 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 2 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 1 m før næste markør, fold og vend.

garter-ear-flap-hat-ht-600-2Højre øreklap

  • Næste p (rets): Strik til 7 (8, 9, 10, 11, 12) m før den fjerde markør, fold og vend.
  • Næste p: Strik til 7 (8, 9, 10, 11, 12) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (-, -, -, -, 11) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (-, -, -, 10, 10) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (-, -, 9, 9, 9) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (-, 8, 8, 8, 8) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til – (7, 7, 7, 7, 7) m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p (alle str): Strik til 6 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 5 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 4 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 3 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 2 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste 2 p: Strik til 1 m før næste markør, fold og vend.
  • Næste p: Ret.

Puld

  • Omg 1: Vrang (fjern 4 maskemarkører).
  • Omg 2: Ret.

Gent omg 1-2, indtil arb måler 10 (11, 12, 14, 16, 18) cm fra den rullede kant i midten af en øreklap, eller ca. 8 (10, 11, 12, 13, 14½) cm kortere end den færdige højde.

Skift til strømpep, når det er nødvendigt.

  • Startp: 7 (8, 9, 10, 11, 12) vr, 1 r, marker den forrige m, *14 (16, 18, 20, 22, 24) vr, 1 r, marker den forrige m*. Gent fra * til * 3 gange. Vrang pinden ud.
  • Omg 1: *Strik ret til 1 m før den næste markerede m, tag 2 løst af, 1 r, træk de løse m over, flyt markøren hertil*. Gent fra * til * 4 gange. Ret pinden ud = 8 m taget ind.
  • Omg 2: * Vrang til markeret m, 1 r*. Gent fra * til * 4 gange. Vrang pinden ud.
  • Omg 3: Ret.
  • Omg 4: gent omg 2.

Gent omg 1-4 yderligere 5 (6, 7, 8, 9, 10) gange = 12 (12, 12, 12, 12, 12) m.

  • Næste omg: Gent omg 1 = 4 (4, 4, 4, 4, 4) m.
  • Næste omg: Ret.

FærdiggørelseGarter Earflap 2

Bryd garnet med en 60 cm lang ende. Tråd stoppenålen med den og træk den gennem de sidste m. Lav evt. en lille kvast af resten af garnet – se her.

Hæft alle ender og blok huen, hvis du ønsker det.

Om designeren

© 2014 Purl Soho. Original titel Garter Ear Flap Hat. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Purl Soho via Ravelry eller på www.purlsoho.com.

Print Friendly, PDF & Email

14 Comments:

  1. Inga Søndergaard

    Tusind tak for den oversatte opskrift på Garter Ear Flap Hat.
    Nu skal der strikkes huer i forskellige størrelser!

  2. Amy Andreasdóttir

    Fantastiskt at du oversætter alle disse dejlige opskrifter (Y) Denne er jeg specielt glad for, så tusind, tusind tak:D

  3. Hvad menes der når der står “fold og vend” vende forstår jeg godt, men hvad er fold?

    • Marianne Holmen

      Det er beskrevet under Kommentarer i opskriften og desuden i Strikkeglads strikkeleksikon under vendemasker. På engelsk hedder det “wrap and turn”, og du kan finde videoer på YouTube, der viser det. Mh Marianne

  4. Tusind tak. Hvor er det en fantastisk hue.

  5. Please Please can I have this pattern in English.

    Please mail me at sarojc@awards.co.za

    Thank you kindly.
    Saroj

  6. Hanne Rosgaard Kristensen

    Skøn hue, tak for opskriften. Synes der mangler at stå i opskriften at man ved indtag løfter de 2 masker af som om man vil strikke dem ret. Så kommer retmasken til at se rigtig ud. Strikke hilsen Hanne

    • Marianne Holmen

      Hej Hanne. Tak for tilføjelsen. Jeg oversætter bare, som der står i opskriften, og der står åbenbart ikke noget om det. Men nu kan folk jo se det her i kommentarerne. Mh Marianne.

  7. Kan man bruge alternativt garn? Har du evt. nogen forslag?

    • Det er jeg sikker på, man kan, men jeg anbefaler ikke garn. Det er vores populæreste opskrift, du har valgt, så der er masser, der har strikket den. Prøv at stille spørgsmålet i en af strikkegrupperne på Facebook. Held og lykke, Marianne

  8. Va bra, nu skall jag försöka få den stickad. den ser lite kul ut tycker jag,,tror den är rolig att sticka.