Jasmintørklæde

Dette tørklæde er meget klædeligt i ensfarvet pga. mønstret med “tabte” masker, der træder frem. Det kan selvfølgelig strikkes i alle typer garn. Her er brugt et blandingsgarn, men ren uld ville også være godt.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4 

jasmine 1

Af Purl Soho

(This pattern is brought to you by Purl Soho. The pattern is copyrighted with all rights reserved. Neither this pattern nor goods made from this pattern may be sold. The original pattern is at http://www.purlsoho.com/create/2015/03/25/jasmine-scarf/#sthash.nCWfJazm.dpuf. It has been translated from English into Danish by Marianne Holmen. Purl Soho is unable to verify the accuracy of this translation, but if you have any questions, we’re always happy to answer in English at www.purlsoho.com)

Færdig størrelse

Bredde: 24 cm
Længde: 150 (200) cm

Materialer

Garn

3 (4) ngl Purl Soho Flax Down, 43 % baby alpaca, 42 % ekstrafin merinould, 15 % hør. Vi har brugt farven Heirloom White.

Garnbutikken Rito foreslår: Mayflower Easy Care Big 

Strikkepinde

4 mm jumperpinde eller rundpind

Strikkefasthed

24 m = 10 cm i glatstrikning

Kommentar

Antallet af masker skal være deleligt med 13 + 9, fx 13 x 5 = 65 + 9 = 74.

Sådan gør du

Slå 74 m op.

  • P 1 (vrangs): Vrang.
  • P 2: Ret.

Gent p 1-2 yderligere 2 gange.Jasmine 3

  • P 3 (vrangs): 6 vr, *1 vr, hvor du slår om p 2 gange (se videolink forneden), 8 vr, 1 vr, hvor du slår om 2 gange, 3 vr* x 5. Vrang pinden ud = 10 m taget ud.
  • P 4: 6 r, *lad de to omslag falde af pinden foran arb, 4 r, saml den løse løkke op og strik den, tag 4 m løst af som vrang med garnet bagved, lad de to omslag falde af pinden foran arb, sæt de 4 løse m tilbage på venstre p, saml løkken op og strik den, 7 r (de 4 løse + de sidste 3)* x 5. Ret pinden ud = 10 m taget ind.

Gent p 3-4, indtil tørklædet måler 148 (198) cm fra opslaget eller ca. 2 cm fra den ønskede længde.

  • P 5 (vrangs): Vrang.
  • P 6: Ret.

Gent p 5-6 endnu 1 gang. Gent p 5. Jasmine 2

Luk af med ret.

Færdiggørelse

Hæft alle ender og blok tørklædet, hvis du ønsker det.

På Purl Sohos website er der link til en video om strikning af dette tørklæde: https://www.youtube.com/watch?v=cFdpSNapKY8

Om designeren

© 2015 Purl Soho. Original titel Jasmine Scarf. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Purl Soho via Ravelry eller på www.purlsoho.com.

7 Comments:

  1. Jeg syntes det er så gode opskrifter, du får lov til at oversætte.
    Dejligt at du gider

  2. Hej!
    Når jeg laver strikkeprøve på Jasmintørklædet, får jeg 2 masker i midten af fjeren og dermed 10 m næste gang mellem de 2 omslag. Hvad gør jeg forkert??

  3. Samme problem her ??? Jeg er ved p.4 og efter jeg har strikket 4 r, og samlet den løse løkke op, taget 4 m af som vr, kommer de 2 omslag ikke ??? Der er endnu en m på pinden ???? Hvad gør jeg forkert ?
    På forhånd tak for hjælpen 😊

    • Marianne Holmen

      Det er svært at gennemskue, hvad du gør forkert. P 4 er jo magen til p 2, så hvad gjorde du der? Jeg har skrevet til Purl Soho om et andet problem i opskriften, men de garanterer mig, at der ikke er fejl i den. Spørg evt. på Facebook, hvad andre har gjort – jeg har jo bare oversat. Held og lykke. Marianne

      • Karen Margrethe Sand

        Jeg har nu set videoen flere gange. ” fejlen” ligger i at den engelske måde at strikke på er lidt anderledes end den måde vi strikker på.
        Jeg har gjort følgende: I opskriften står der ” 1 vr, hvor du slår om P 2 gange” det har jeg lavet om til: læg garnet over venstre pind, stik ind i masken, som om du ville strikke en vrangmaske, sno så garnet 2 gange om højre pind og strik det hele som en vrangmaske. 😜 Så passer maskerne og der bliver det fineste mønster på retsiden.

        • Det er fint, du udspecificerer det, men det er oræcis, hvad der menes med oversættelsen 🙂 Mh Marianne

  4. Tak for svar 😊 ( Var ikke klar over at du “kun” oversatte 😳 )