Barnevognstæppe

Lille tæppe med et anderledes ribmønster. Det er helt enkelt med kun ret- og vrangmasker, og størrelsen kan let tilpasses. Der er rige muligheder for variation i brugen af farver. Det anbefalede garn er en blanding af cashmere og bomuld.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½

Af Andra AsarsStroller Blankie 1

Farverige, retstrikkede striber gør dette tæppe til noget særligt. Det ser kompliceret ud, men alle pinde er ens. Det, der gør det spændende, er farverne i striberne. Jeg valgte fem regnbuefarver, men tæppet kan også strikkes med flere eller færre farver.

Du kan finde mere inspiration til denne måde at strikke striber på i Sequence Knitting af Cecelia Campochiaro.

Størrelse

Færdige mål: 70 cm (bredde) x 60 cm.

Materialer

Garn

Berroco Corsica, 90 % bomuld, 10 % cashmere. 1 ngl a 50 g/137 m af hver af: (A) Pink 3642, (B) Peach 3615, (C) Mint 3624, (D) Ice Blue 3620, (E) Lilac 3619.

Strikkepinde

Rundpinde 3½ mm og 4½ mm (til aflukning).

Strikkefasthed

22 m/40 p = 10 x 10 cm i glatstrikning på p 3½.

Mønster

Strikkes over et maskeantal, der er deleligt med 8 + 4 m.

*4 r, 4 vr*. Gent fra * til * til de 4 sidste m, 4 r.

Hvis du vil have en pæn kant, kan du på hver p tage den sidste m løst af som vr med garnet foran arb.

Sådan gør du

Slå 148 m op med farve A. Strik 2 p i mønster.
Gå nu over til farve B og strik 2 p i mønster. Bring den farve, du ikke bruger, med op langs kanten. Strik videre på denne måde med 2 p i hver farve.
Stroller Blankie 2Når du har strikket 10 riller i farve A (et halvt ngl), bryder du den farve og lægger den til side.
Du erstatter det med farve C.
Når farve B er brugt op, erstatter du det med farve D.

Når farve C er brugt op, erstatter du det det med farve E.
Når farve D er brugt op, erstatter du det med resten af farve A.

Luk af i retstrikning med farve A med pind 4½ for at få en flad kant, der passer til opslagskanten.

© 2016 Andra Asars. Original titel Stroller Blankie. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges Kontakt Andra via Ravelry, http://www.ravelry.com/patterns/library/stroller-blankie.

Print Friendly, PDF & Email

6 Comments:

  1. Hanne Mounier

    Hvor har du købt det lækre garn ?

    • Marianne Holmen

      Jeg er ikke sikker på, det fås i Danmark. Prøv på eBay eller snak med en garnbutik om, hvad der kommer nærmest. Jeg har jo ikke strikket modellerne, kun oversat opskrifterne. Held og Lykke! Marianne

  2. Connie Hansen

    Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan 2p strikkes om der er ret over ret eller om det skifter på vrang siden.
    Pft Connie

  3. Du skriver at mønstret er over 2 pinde
    men du har kun beskrevet pind 1.Jeg er
    i tvivl om hvordan den anden pind skal
    Strikkes. Er meget glad for din side og
    Jeg syntes det er nogle rigtig gode
    opskrifter du oversætter. Det skal du
    have mange tak for.

  4. Undskyld Marianne,det var mig der læste
    forkert.
    Annette