Sommerflugt

Pragtfuldt sjal strikket i farveskiftegarn. Der er glatstrikning foroven og fine diagrammer til de to hulmønstre. Her strikket i akryl og bomuld, men kan sagtens strikkes i fx uld. Pinde 4½ mm.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 4½

Af Jennifer Turmel

Mål

Bredde: 152 cm.
Højde: 68½ cm.
Målene er taget efter blokning.
Sjalet kan gøres større ved at øge den glatstrikkede del. 

Materialer

Garn

Lion Brand Shawl in a Cake (58 % akryl, 39 % bomuld, 3 % andet; 440 m/150 g); farve: Moonstone; 1 ngl.
(O.a.: Dette garn laves ikke mere. Find et DK-garn som erstatning, gerne i uld.)

Forslag til erstatningsgarn fra garnbutikken Rito: Scheepjes Whirligig.

Strikkepinde

Rundpind 4½ mm, 100 cm.

Tilbehør

Hæklenål eller stoppenål.
4 maskemarkører.

Strikkefasthed 

14 m/12 p = 10 x 10 m efter blokning.

Teknikker

Elastisk aflukning: Se fx her.

Sådan gør du

Del 1: Glatstrikning

  • Slå 10 m op.
  • Startp 1: 5 r, sæt markør, slå om, sæt markør, 5 r.
  • Startp 2: 5 r, flyt markør, (1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r) i omslaget, flyt markør, 5 r .
  • Startp 3: 5 r, flyt markør, 1 vr, sæt markør, 3 r, sæt markør, 1 vr, flyt markør, 5 r.
  • Startp 4: 5 r, flyt markør, slå om, 1 r, slå om, flyt markør, 3 r, flyt markør, slå om, 1 r, slå om, flyt markør, 5 r.
  • Startp 5: 5 r, flyt markør, 3 vr, flyt markør, 3 r, flyt markør, 3 vr, flyt markør, 5 r. 

Du har nu 2 retstrikkede kanter og en retstrikket midterlinje. De forbliver uændrede i hele sjalet og er ikke med i diagrammerne. Sidesektionerne udvikler sig fra de 2 vrangmasker i Startp 3.

Alle instruktionerne herfra vedrører de røde dele ovenfor ml markørerne. Forts med at strikke de blå dele 5 r og 3 r som i startpindene.

Strik nu glatstrikning:

  • P 1: Slå om, strik ret til markør, slå om.
  • P 2: Strik alle m vr ml markørerne.
  • Forts med disse 2 p, til der er 33 m ml markørerne.
  • (Hvis du strikker med tyndere garn, kan du evt. forts denne sektion, til der er 51 m ml markørerne.)

Del 2: Hulmønster 1

  • P 1-30: Strik diagrammet ml markørerne på begge sider af sjalet, strik lige p vr.

PindAntal m ml markørerAntal gent af sektionMasker i alt PindAntal m ml markørerAntal gent af sektionMasker i alt
13538317515115
33738719535119
53939121555123
74139523575127
94339925595131
1145310327615135
1347510729655143
15495111 

Bemærk: Hvis du sluttede med 51 m, skal du for hver p tilføje 18 m ml markørerne og 2 til antallet af gentagelser, og der er 36 m mere i alt.

Overgangspinde til Del 3

  • P 1: Strik 33 m ret, (2 r sm, slå om, 7 r, slå om) x 7, 2 r dr sm, strik ret pinden ud = 71 m ml markørerne, 155 m i alt.
  • P 2 (vrangs): Vrang.
  • P 3: Strik 51 m ret, (2 r sm, slå om, 7 r, slå om) x 9, 2 r dr sm, strik ret pinden ud = 91 m ml markørerne, 195 m i alt.
  • P 4 (vrangs): Vrang. 

Del 3: Hulmønster 2

Bemærk: De gentagne sektioner er ikke på linje, men forskudt for hinanden. Lige p strikkes vrang. Strik ikke p 54. Luk af efter p 53.

PindAntal m ml markørerAntal gent af sektionAntal m i alt PindAntal m ml markørerAntal gent af sektionAntal m i alt 
1737159291039219 
3757163311079227 
5777167331099231 
7797171351119235 
9817175371139239 
11837179391159243 
138781874111910251 
158981914312110255 
179181954512312259 
199381994712512263 
219582034912712267 
239782075112912271 
259982115313112275 
271019215 

Bemærk: Hvis du sluttede med 51 m, skal du for hver p tilføje 20 m ml markørerne og 2 til antallet af gentagelser, og der er 40 m mere i alt.

Aflukning

Luk af på vrangs efter Hulmønster 2 p 53 således: (Vær opmærksom på, at den elastiske aflukning kræver dobbelt så meget garn som en normal aflukning.)

  1. Strik 2 m ret.
  2. Sæt begge m tilbage på venstre p.
  3. Strik dem drejet sm.
  4. Strik næste m.
  5. Sæt begge m tilbage på venstre p.

Gent trin 1-5, til alle m er lukket af.

Færdiggørelse

  • Blok dit arb på den måde, der passer bedst til dit garn.
  • Hæft alle ender.

Om designeren

© Jennifer Turmel. Original titel Summer Flight Shawl. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Jennifer.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse. Translated with permission.

Skriv en kommentar