Indkøbstaske

Populær taske, som kan bruges til et hav af formål: indkøbstaske, strikketaske, strandtaske osv. Den er stabil pga. den firkantede bund og er ikke svær at strikke. Garnet skal kunne filte.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4½

French Market Bag 1

Af Polly Outhwaite

Denne filtede taske er inspireret af de vævede tasker, der ses på franske markeder. Den har en firkantet bund og strikkes rundt. Håndtagene sys sammen med maskesting.

Bemærk: Det er vigtigt at sætte sig ind i, hvordan filtede produkter kryber. Lav derfor en strikkeprøve og sammenlign målene før og efter filtning. De fleste garntyper kryber meget mere i længden end i bredden.

Bunden og grebet på håndtagene er strikket i mørkere uld.

Størrelse

One

Færdige mål

Før filtning

Højde: 20 ½ cm
Bredde: 28 cm
Dybde: 28 cm
Håndtagenes længde: 23

Efter filtning

Højde: 15 cm
Bredde: 23 cm
Dybde: 23 cm
Håndtagenes længde: 18 cm

Materialer

Garn

 (G) Cold Harbour Mill Aran Weight (100 % uld; 120 m pr. 100 g); farve: Devon Green (lysegrøn); 2 ngl
 (K) Cold Harbour Mill Aran Weight (100 % uld; 120 m pr. 100 g); farve: Tartan Green (mørkegrøn); 1 ngl

Strikkepinde

 4 ½ mm strømpepinde (5 stk) 
 4½ mm rundpind, 80 cm

Tilbehør

3 maskeholdere (eller 3 store sikkerhedsnåle)
Målebånd
Stoppenål

Strikkefasthed

18 m/24 p = 10 cm i glatstr (ufiltet)

Forkortelser

G: Grundfarve
K: Konstrastfarve
Tag 1 ud: Saml løkken op mellem maskerne og strik den drejet ret.

Sådan gør du

Bund

Bunden strikkes rundt.
Slå 8 m op på strømpep med K. Del dem, så der er 2 m på hver af de 4 pinde. (Det er også muligt at dele maskerne på 3 pinde, men det er bedre at bruge 4, da det gør udtagningerne meget lettere, da de så kommer før og efter første maske på hver pind.)
Strik rundt herfra. Sæt den første m over på p 4. Træk den sidste m over den første m og sæt den sidste m over på p 1.

  • Omg 1: Ret.
  • Omg 2: *1 r, tag 1 ud* hele omg =16 m.
  • Omg 3: Ret.
  • Omg 4: * 1 r, tag 1 ud, 3 r, tag 1 ud* hele omg = 24 m.
  • Omg 5: Ret.
  • Omg 6: * 1 r, tag 1 ud, 5 r, tag 1 ud * hele omg = 32 m.
  • Omg 7: Ret.
  • Omg 8: * 1 r, tag 1 ud, 7 r, tag 1 ud * hele omg = 40 m.
  • Omg 9: Ret.
  • Omg 10: * 1 r, tag 1 ud, 9 r, tag 1 ud * hele omg = 48 m.

Forts på denne måde, således at alle ulige omg strikkes ret, og der på alle lige omg tages 8 m ud, indtil du har 200 m. Da du tager ud før og efter den første m på hver pind, vil den første m tydeligt kunne ses i det strikkede. Skift til rundpind, når der er så mange m, at det er svært at arb med strømpep.

Omkreds: ca. 110 cm.

Alternativ bund

Denne bund strikkes fladt.
Hvis du ønsker at strikke bunden frem og tilbage i stedet for rundt, kan du gøre således: Slå 50 m op med K på en rundpind. Strik i glatstr, indtil arb måler 32 cm. Slut med en retp. (Du må tage lidt ud i længden for at tage hensyn til den lodrette krympning.) Luk IKKE af. Saml 50 m op langs de andre 3 sider af det rektangulære stykke (= 200 m). Omkreds: ca. 119 cm.

Selve tasken

Strik yderligere 9 p i K. Bryd garnet og start med G. Strik glatstr, indtil selve tasken måler 20 cm. (Strik længere, hvis du ønsker en dybere taske.)

Hanke

Startp: 12 r, luk for 25, 25 r, luk for 25, 25 r, luk for 25, 25 r, luk for 25, 13 r (i alt 200 m). Hver gruppe på 25 m strikkes for sig. Sæt 3 grupper af 25 på maskeholdere og strik den sidste gruppe. Vend.

  • P 1: 25 vr.
  • P 2: 25 r.
  • P 3: 25 vr.
  • P 4: 2 r dr sm, 21 r, 2 r sm = 23 m.
  • P 5: 23 vr.
  • P 6: 23 r.
  • P 7: 23 ve.
  • P 8: 2 r dr sm, 19 r, 2 r sm = 21 m.

Forts med at tage ind på denne måde på hver 4. p. Når der er 17 m tilbage, brydes garnet, og der strikkes videre i K.
Forts med at tage ind på hver 4. p, intil der er 9 m tilbage. Strik yderligere 4 p i glatstr. Sæt disse 9 m på en maskeholder.

Strik de andre grupper med 25 m på samme måde = 4 grupper med 9 m.

Færdiggørelse

Tråd stoppenålen og sy hankene sammen med maskesting. Hæft alle ender før filtning.

Stil vaskemaskinen på halvt, varmt vand, tilsæt en smule vaskepulver, et håndklæde eller et par jeans (for at give bevægelse i vandet) og tasken. Start maskinen og tjek hvert 10. minut, til tasken er filtet tilfredsstillende – når du ikke længere kan se de enkelte sting.

Hvis du ønsker det, kan du fore tasken med stof.

Før filtning 

taske1

Efter filtning

taske2

Om designeren

© 2003 Polly Outhwaite. Først trykt i Knitty winter 2003. Original titel French Market Bag. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Contact Polly.

Designer’s copyright notice: Copyright © 2004 all rights reserved by Polly Outhwaite. A pattern for non-commercial use only. This pattern may be freely shared if the entire copyright notice is left intact and no profits made from its distribution or use. (That means you may knit it for yourself, as a gift, for charity or even for a charity auction/sale. You may not distribute it in your shop to sell yarn or use it for a teaching tool without my permission.)