Drivtømmer

Dejlig grundsweater med en fin pasform. Den strikkes oppefra og ned, og ærmerne er strikket til uden sammensyninger (contiguous sleeves). Sweateren kan strikkes på tyndere pinde og med tyndere garn til en børnestørrelse.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4½

Af Isabell KraemerDriftwood 1

Denne sweater er uden sammensyninger og strikkes ovenfra og ned med ærmer, der strikkes til med det samme. (Metoden er udviklet af Susie Myers og beskrives nærmere i den “opskrift” her på siden, der hedder “Contiguous-metoden”.)

Størrelser

XS (S, M, L, XL)

Færdige brystmål 

84 (90, 100, 109, 118) cm. Sweateren laves med ca 2½-5 cm bevægelsesvidde.

Materialer     

Garn

Lang Yarns Georgia (Worsted weight), 96 % bomuld, 4 % polyester; 110 m/50 g. Ca. 990 (1100, 1150, 1260, 1380) meters.

Strikkepinde

4 mm rundpind til halskant og knapstykker, 4½ mm rundpind og strømpepinde til sweateren.
Det er vigtigt, at størrelsen passer til strikkefastheden.

Tilbehør

6 små knapper
stoppenål

Strikkefasthed

19 m/26½ p = 10 x 10 cm i glatstrikning på den tykke pind.
Bemærk: Sweateren strikkes både frem og tilbage og rundt – din strikkefasthed er måske ikke den samme, når du strikker rundt.

Farveskift

Der skiftes farve til striberne for hver sjette p/omg.
Ved farveskift på rundpind strikker du første p som sædvanlig. På næste omg tager du den første m løst af og strikker pinden ud.

Forkortelser

  • 1 ud til venstre: udtagning, der hælder mod venstre:
    på rets: løft løkken mellem maskerne forfra og strik den drejet 
    på vrangs: løft løkken mellem maskerne bagfra og strik den almindeligt.
  • 1 ud til højre: udtagning, der hælder mod højre: 
    på rets: løft løkken mellem maskerne bagfra og strik den almindeligt, 
    på vrangs: løft løkken mellem maskerne forfra og strik den drejet

Driftwood 2

Sådan gør du

Slå 34 (38, 42, 46, 48) m op.

Startp: 1 vr, sæt markør (skulder), 2 vr, sæt markør (skulder), 5 vr, sæt markør (nakke), 18 (22, 26, 30, 32) vr, sæt markør (nakke), 5 vr, sæt markør (skulder), 2 vr, sæt markør (skulder), 1 vr.

Udtagninger

Bemærk: Udtagninger foretages før og efter skuldermarkører på alle p.

  • P 1 (rets): Strik ret til første markør, 1 ud til højre, flyt markør, 2 r, flyt markør, 1 ud til venstre, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud til venstre, ret til næste markør, 1 ud til højre, flyt markør, ret til næste markør, 1 ud til højre, flyt markør, 2 r, flyt markør, 1 ud til venstre. Ret pinden ud = 6 m taget ud.
  • P 2 (vrangs): Vrang til første markør, 1 ud til højre, flyt markør, 2 vr, flyt markør, 1  ud til venstre, vrang til næste markør, flyt markør, 1 ud til venstre, vrang til næste markør, 1 ud til højre, flyt markør, vrang til næste markør, 1 ud til højre, flyt markør, 2 vr, flyt markør, 1 ud til venstre, vrang pinden ud = 6 m taget ud.
  • Gent p 1 + 2 endnu en gang. Fjern de bageste nakkemarkører på den sidste p = 5 m (på hvert forstykke), 2 m (på hver skulder), 44 (48, 52, 56, 58) m (ryg).
  • Næste p: *Strik til markør, 1 ud til højre, flyt markør, strik til næste markør, flyt markør, 1 ud til venstre*. Gent fra * til * endnu en gang, strik pinden ud = 4 m taget ud.
  • Gent den sidste p yderligere 7 (7, 9, 9, 11) gange = 13 (13, 15, 15, 17) m (på hvert forstykke), 2 m (på hver skulder), 60 (64, 72, 76, 82) m (ryg).

Udtagninger til ærmer

Bemærk: Udtagninger sker nu mellem markørerne.

  • P 1 (rets): *Ret til 1 m før markør, tag den næste m løst af, fjern markør, sæt den løse m tilbage på venstre p, sæt markør, 1 ud til venstre, 3 r, fjern markør, 1 r, 1 ud til højre, sæt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud = 4 m taget ud. = 12 (12, 14, 14, 16) m (på hvert forstykke), 6 m (på hvert ærme), 58 (62, 70, 74, 80) m (ryg).
  • P 2 (vrangs): *Vrang til markør, flyt markør, 1 ud til venstre, vrang til næste markør, 1 ud til højre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, vrang pinden ud = 4 m taget ud.
  • P 3 (rets): *Ret til markør, flyt markør, 1 ud til venstre, ret til markør, 1 ud til højre, flyt markøt*. Gent fra * til * endnu en gang = 4 m taget ud.
  • P 4 (vrangs): Vrang.
  •  Gent p 3 + 4 yderligere fem gange = 12 (12, 14, 14, 16) m (på hvert forstykke), 20 m (på hvert ærme), 58 (62, 70, 74, 80) m (ryg).                                      

Halsudskæring

  • P 1 (udtagninger): 2 r, 1 ud til venstre, *ret til markør, flyt markør, 1 ud til venstre, ret til markør, 1 ud til højre, flyt markør*. G fra * til * endnu en gang, ret til de to sidste m, 1 ud til højre, 2 r.
  • P 2: Vrang.
  • Gent p 1 + 2 yderligere 3 (3, 3, 3, 4) gange = 16 (16, 18, 18, 21) m (på hvert forstykke), 28 (28, 28, 28, 30) m (på hvert ærme), 58 (62, 70, 74, 80) m (ryg).
  • Næste p: Slå 11 (13, 15, 17, 17) m op, *strik til markør, flyt markør, 1 ud til venstre, ret til markør, 1 ud til højre, flyt markør*. Gent fra  * til * endnu en gaang, ret pinden ud.
  • Næste p: Slå 11 (13, 15, 17, 17) m op, vrang pinden ud.

Fortsæt ærmeudtagninger

  • P 1 (rets): *Ret til markør, flyt markør, 1 ud til venstre, ret til markør, 1 ud til højre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Vrang.
  • Gent p 1 + 2 yderligere 7 (7, 8, 8, 9) gange = 27 (29, 33, 35, 38) m (på hvert forstykke), 46 (46, 48, 48, 52) m (på hvert ærme), 58 (62, 70, 74, 80) m (ryg).

Ærmegabet måler ca. 15 (16, 17, 18, 19) cm, målt fra toppen af skulderen (fold arb på midten og mål fra skuldersømmen og ned).  Strik flere p uden udtagninger, hvis det ønskes.

Start udtagninger til krop

  • P 1 (rets): * Strik til 1 m før markør1 ud til højre, 1 r, flyt markør, strik til 1 m efter næste markør, 1 ud til venstre*. Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Vrang.
  • Gent p 1 + 2 yderligere 4 (4, 5, 5, 6) gange = 32 (34, 39, 41, 45) m (på hvert forstykke), 46 (46, 48, 48, 52) m (på hvert ærme), 68 (72, 82, 86, 94) m (ryg).

Adskil krop og ærmer

  • *Strik til markør, fjern markør, sæt 46 (46, 48, 48, 52) m på en maskeholder eller et stykke garn (ærme), slå 6 (7, 7, 9, 9) m op, sæt markør, slå 6 (7, 7, 9, 9) m op, fjern markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud = 38 (41, 46, 50, 54) m (på hvert forstykke), 80 (86, 96, 104, 112) m (ryg).
  • Forst i glatstr, til kroppen måler 12 cm fra ærmegabets opslagsmasker. Slut med en p fra retsiden.
  • Sæt markør (start på omg), slå 4 m op og strik rundt = 160 (172, 192, 208, 224) m til kroppen.

Bemærk: Ved næste farveskift flyttes starten på omg til den følgende markør, dvs. bryd garnet, fjern markør, sæt alle m på højre p, til du når den næste sidemarkør (dette er den nye start på omg). Skift farve.

  • Forts rundt i glatstr, til kroppen måler 18 cm fra ærmegabets opslagsmasker.
  • Næste omg (udtagninger): *Flyt markør, 2 r, 1 ud til venstre, ret til 2 m før næste markør, 1 ud til højre, 2 r*. gent fra * til * endnu en gang.
  • Gent udtagningsomg for hver 7½ cm endnu 2 gange = 12 m er taget ud = 172 (184, 204, 220, 236) m til kroppen.

Når kroppen måler ca. 38 cm fra ærmegabets opslagningsmasker (slut med p 6 i kontrastfarven), strikkes 1 omg ret. De næste 5 omg strikkes i ribstrikning 2 r, 2 vr. Luk af i rib.

Ærmer

  • Med strømpepinde samles 6 (7, 7, 9, 9) m op fra ærmegabets opslagning og strikkes ret (start midt i ærmegabets opslagsningsmasker).
  • Strik 46 (46, 48, 48, 52) m fra maskeholderen, saml 6 (7, 7, 9, 9) m op fra ærmegabets opslagning, sæt markør og strik rundt herfra = 58 (60, 62, 66, 70) m.
  • Strik 12 omg.
  • Næste omg (indtagninger): Flyt markør, 1 r, 2 r sm, ret til der er 3 m tilbage, 2 r dr sm, 1 r = 2 m taget ind.
  • Gent indtagningsomg for hver 12. omg yderligere 6 (5, 6, 6, 6) gange = 44 (48, 48, 52, 56) m.

Når ærmet måler ca. 49 cm fra  ærmegabets opslagningsmasker (slut med p 6 i kontrastfarven), strikkes 1 omg. Derefter strikkes de næste 5 omg i ribstrikning 2 r, 2 vr. Luk af i rib.

Driftwood 3

Lav endnu et ærme.

Halskant og knapstykker

Venstre knapstykke:

  • Med den tynde pind og rets vendt mod dig samles 40 (42, 44, 46, 50) m op langs venstre kant (ca. 2 m pr. 3 p) og strikkes. Start øverst. Strik 1 p vrang på vrangs.
  • Næste omg: *4 (4, 5, 5, 6) r, slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * yderligere 5 gange, ret pinden ud = 6 knaphuller.
  • Strik 2 p glatstr. Luk af som vrang på næste p.

Højre knapstykke:

  • Med den tynde pind og rets vendt mod dig samles 40 (42, 44, 46, 50) op langs højre kant og strikkes. Start nederst. Strik 4 p glatstr. Luka f som vrang på næste p.

Halskant:

  • Med den tynde pind og rets vendt mod dig samles 4 m op fra knapstykket og 10 (12, 14, 16, 16) m fra nakkens opslagning og strikkes.  Start ved det højre forstykkes knapstykke. Saml 2 m op for hver 3. p, til du når skuldermaskerne, saml så hver maske op fra opslagningen, saml derefter 2 m op for hver 3. p ned langs venstre side af halsen, saml 10 (12, 14, 16, 16) m op fra halsopslaget, saml 4 m op fra knapstykket. Alle m strikkes, når de samles op.
  • Strik 3 p i glatstr (vrang på vrangs, ret på rets). Luk alle m af.

Færdiggørelse

  • Sy det nederste af hvert knapstykke fast til opslagningsmaskerne i bunden. Sy knapper på det højre knapstykke.
  • Hæft alle ender og blok sweateren til de rette mål.

driftwood-tegning

Om designeren

© 2016 Isabell Kraemer/grasflecken, http://www.ravelry.com/patterns/library/driftwood-5. Original titel Driftwood. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Isabell: grasfleckenbylilalu@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

28 Comments:

  1. Maria Henriksen

    Hvad betyder det når du i starten skriver: strokes med 2.5 cm positive ease?
    Mvh Maria

    • Marianne Holmen

      Det betyder 2,5 cm at røre sig på – altså, at det ikke sidder helt stramt. Ved du, om vi har et udtryk på dansk? Jeg kunne ikke finde det.

  2. Bente Mikkelborg

    Hej Marianne
    Måske mig der ikke helt kan se det men:
    Hvilket garn er den strikket i ?
    Det står i meter som mængde ?

    • Marianne Holmen

      Ja, det er kun angivet som worsted weight og som metermål. Snak med garnbutikken om det, eller søg på nettet. Du kan se på garnets etiket, hvor lang løbelængden er. Worsted weight er halvtykt garn, pinde 4½-5.

  3. Bente Mikkelborg

    Hej Marianne

    Tusinde tak det vil jeg finde ud af for den må jeg eje
    Hilsen Bente

  4. Bevægelsesvidde

  5. Den bliver jeg nødt til at lave , har ledt efter den her metode . Så jeg glæder mig til at prøve den ;o)

  6. Liselotte Tengnagel

    Tror du garnkvaliteten Drops Cotton Light vil være god til denne lækre strik eller bliver det noget slask

  7. Koster denne opskrift ikke penge? Må du godt lægge den gratis her?

  8. Birgitte Gøtzsche

    Jeg er simpelthen så glad for at finde denne opskrift! Og så på dansk! Jeg plejer ellers nok at kunne konstruere mig frem til tingene, men jeg har aldrig prøvet at lave ærmer på den måde. Jeg skal lige lave et par sokker med “hattehæl”, et par 8-tals-pulsvarmere og den flotte hue først!
    Tak for denne skønne side!☺☺☺☺☺

  9. Kære Marianne
    Tak for opskriften, dejligt at du tager dig tid til det.
    Er ved at strikke Drivtømmer. Er der ikke en fejl i opskriften i afsnittet: halsudskæring, P1. Som jeg læser det er der mindst en udtagning i hvert ” afsnit” også rygdelen. Men efter maskeangivelsen skal der netop ikke tages ud i rygdelen.
    Mvh Helle Nyholm

  10. Merete Sams Bali

    Læste i gruppen Strik og kun strik , at der var et par omgange ,som ikke var kommet med i opskriften i første omgang, vil lige høre om det er rettet i opskriften nu, vil så gerne prøve at strikke driv tømmer, men da det er første gang,jeg skal strikke oppefra og ned , vil jeg bare gerne være sikker på at jeg kan følge opskriften slavisk. På forhånd tak

    • Marianne Holmen

      Jeg har skrevet på Facebook, at det er rettet i opskriften. Det var ikke nogle linjer, der ikke var med, men nogle forkerte linjedelinger, der gjorde det svært at læse. Held og lykke!

  11. Når man tager ud på vrangpindene, strikker man så udregningen ret eller vrang???

    • Marianne Holmen

      Der står under Forkortelser, hvordan du tager ud både på retpinde og vrangpinde. Mh Marianne

  12. Karina Friedrich Christensen

    Jeg har strikket Drivtømmer i Coast. 45% bomuld og 55% lammeuld. 350m. pr. 50g. Jeg har brug 3ngl. af hver farve. Jeg strikkede krop og ærmer på pind 5, halskant og knapstykker på pind 4 1/2 og ribben på pind 4, for at den ikke skulle rulle.
    Den har været nem at strikke, da jeg først fandt ud af hvordan den skulle bygges op. Man starter med at strikke en slags “stolpe” på hver skulder, med to udtagninger lidt inde på ryggen. Ud fra “stolperne” strikkes hver ærme.
    De ændringer jeg har lavet er, udover pind størrelserne, mit knapstykke er kortere, jeg har ikke taget helt så meget ud i kroppen, jeg samlede lidt flere masker op da jeg skal til at strikke ærmerne (jeg forsøgte mig med et tip, for at undgå huller, her: http://www.tikkiknits.com/blog/have-you-got-great-underarms), jeg tog flere masker ind i ærmerne (kan ikke lide hvis de er for vidde) og jeg strikkede min knapstykker lidt bredere end der stod.
    Jeg skal i gang med en til, hvor jeg vil lave en endnu kortere knapstykke, som samtidig ikke må være så bred som mønsteret siger. I mønsteret tager man 4 masker ud, som bliver bredden på knapstykket.

    • Marianne Holmen

      Hvor er den fin, Karina. Tusind tak, fordi du tog dig tid til at lægge den beskrivelse ind og komme med gode råd til andre. Held og lykke med de næste!

    • Karina Friedrich Christensen

      Jeg glemte at skrive, at jeg har strikket med dobbelt tråde! 👍🏼

  13. Den bliver så god den trøje her. Har problemer med at ribben vil vippe op på krop og ærmer!!!?!?!

  14. Den bliver så god den trøje her!
    Har dog problemer med afslutningen – ribben vil vippe op!!!

  15. Hejsa

    Jeg havde også problemer med ribben, prøvede at lave en hestetømmekant, og tog ind på den sidste pind. Den rulle også for meget til min smag, så jeg pillede op igen :)

    så jeg strikkede seks pinde, derefter to sammen og slå om, så fem inde på ½ nr mindre pinde og lukkede af på sidste pind. Bukkede kanten og syede den på. Super og ruller ikke. TIL SLUT MANGE TAK FOR DE GODE OPSKRIFTER DU LIGGER IND. DER ER FLERE SOM ER PÅ TO DO LISTEN, GLÆDER MIG ALTID TIL AT SE HVAD DU NU HAR FUNDET, JEG SYNTES DU ER RIGTIG SKRAP TIL AT FINDE NOGET RIGTIGT GODT OG FORSEKLLIGT

  16. Kan den mon komme over hovedet uden stoplelukning for så vil jeg prøve det

    • Det er en trøje, som virkelig mange i strikkegrupperne på Facebook
      har strikket, så jeg foreslår, at du spørger der. Jeg har ikke selv strikket den, kun oversat. Mh Marianne