...
Hjem » Strikkebøger » Klassikere fra Sandnes Garn

Klassikere fra Sandnes Garn

Af Merete Norheim, Tirill Ilebekk Hansen, Kari Hestnes, Ristiina Paredes og Helle Slente.
På dansk ved Rachel Søgaard (Turbine 2020).
Anmeldt af Katrine Nordestaard

Der er ved at være trængsel på hylden med “Strikkebøger, der fortolker historisk strik”. De vælter frem i disse år, men har man bare et par centimeters plads tilbage, bør man overveje at give denne bog plads!

Den mere end 130-årige norske garnmastodont Sandnes Garn har helt eksklusivt ladet 5 norske strikdesignere kigge i arkiverne og lade sig inspirere. De 5 designere er lige så nøje udvalgte som de 14 opskrifter, de har taget udgangspunkt i. Det er blevet til 23 nye opskrifter, der alle løfter det klassiske norske mønsterstrik ind nutiden.

Mønstrene er fortrinsvist overdele til kvinder, men der er også en kjole, tilbehør og enkelte ting til mænd. Til gengæld spænder bogen meget vidt, hvad angår teknisk sværhedsgrad, pindestørrelse og designmæssigt udtryk. Der er en del af den strik, vi ser i tiden; oversize og på store pinde, men med det distinkte, klassiske islæt af norsk mønsterstrik er jeg sikker på, disse også vil holde mange år frem, skulle moden ske at skifte. Selv har jeg forelsket mig i Blomstertrøjen af Kari Hestnes, som jeg er sikker på, vil findes i min garderobe i mange år, når den bliver færdig.

Det er, som i de fleste strikkebøger, de unge og smukke, der pryder billederne, og det er der nok en grund til. Smukke billeder sælger, og bogen er fuld af virkelig smukke billeder. Man kan bruge lang tid på at bladre, drømme og planlægge med den i hænderne. Personligt kunne jeg ønske også at have set, hvordan trøjerne sidder på lidt mere fyldige modeller, da det altid er svært at danne sig et indtryk af modellernes pasform i de forskellige størrelser.

Man får virkelig fornemmelsen af, at det er 5 individuelle designere, der har ladet sig inspirere og udviklet opskrifterne, og deres individuelle DNA løber gennem bogen på en måde, der kun virker tiltalende. Vil man læse mere om dem, er der bagerst i bogen en præsentation af dem hver, og det giver en skøn fornemmelse af personlighed i de forskellige designs.

176 sider, vejl. pris: 279,95 kr, ISBN: 9788740661668

Læs mere hos Turbine.