Cardigan til nyfødt

Sød, lille, asymmetrisk cardigan til de helt nyfødte (3-4 kg). Den har korte raglanærmer og et dekorativt knapbånd i siden. Den vil være fin både i ensfarvet garn og i farveskiftegarn og i både uld, bomuld og blandingsgarner.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4

Puerperium 2

Af Kelly Brooker

Størrelse

Nyfødt (3-4 kg).

Færdige mål

Omkreds (bryst): 37,5 cm.
Længde: Da cardiganen strikkes ovenfra og ned, er længden valgfri. Den anbefalede længde er 14-15 cm fra ærmegabet og ned.

Materialer

Garn

100 g (ca. 220 m) 8 ply/DK weight garn. Her er der brugt tosh dk fra Madelinetosh.

Strikkepinde

  • 4 mm pinde
  • 4 mm rundpind 80 cm (til magic loop) eller strømpepinde

Tilbehør

  • 2 små garnrester eller maskeholdere
  • 7-8 stk 10 mm knapper (afhængigt af din strikkefasthed)
  • 5 maskemarkører
  • Stoppenål (til at hæfte ender med)

Strikkefasthed

22 m/10 cm på 4 mm pinde i glatstrikning

Bemærk

Masker tages løst af som vrang.
rfb (ret forfra og bagfra): Tag 1 ud ved at strikke i forreste og bageste løkke af samme maske.

Konstruktion

Denne opskrift startes ved halsudskæringen og strikkes frem og tilbage med standardudtagninger til raglan, indtil du når det angivne brystmål. Herfra sætter du ærmemaskerne på en garnrest eller maskeholder og strikker kroppen færdig. Det retstrikkede knapbånd strikkes undervejs. Når kroppen er færdig, sættes ærmemaskerne tilbage på pindene, og ærmerne strikkes rundt til den ønskede længde med enten strømpepinde eller magic loop.

Sådan gør du

Bærestykke

  • Slå 52 m op.
  • P 1: 1 løst af, ret pinden ud.
  • P 2: Som p 1.
  • P 3: 1 løst af, 3 r, sæt markør A, rfb, 5 r, rfb, sæt markør B, rfb, 15 r, rfb, sæt markør C, rfb, 5 r, rfb, sæt markør D, rfb, 11 r, rfb, sæt markør E, 4 r = 60 m.
  • P 4 (knaphulspind): 1 løst af, 1 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud. Flyt alle markører undervejs.
  • P 5: 1 løst af, 3 r, flyt markør A, rfb, strik r til 1 m før markør B, rfb, flyt markør B, rfb, strik r til 1 m før markør C, rfb, flyt markør C, rfb, strik r til 1 m før markør D, rfb, flyt markør D, rfb, strik r til 1 m før markør E, rfb, flyt markør E, 4 r. 
  • P 6: 1 løst af, 3 r, flyt markør E, strik vr til der er 4 m tilbage, flyt markører undervejs, 4 r.
  • P 7, 9, 11, 13: Som p 5.
  • P 8, 10, 12: Som p 6.
  • P  14 (knaphulspind): 1 løst af, 1 r, slå om, 2 r sm, flyt markør E, strik vr til der er 4 m tilbage, flyt markører undervejs, 4 r = 100 m.
  • P  15-24: Strik p 5-14 endnu en gang = 140 m.
  • P 25, 27, 29: Som p 5.
  • P 26, 28: Som p 6. Der er nu 164 m på pinden, fordelt således: 4/35/45/35/41/4.
  • P  30: 1 løst af, 3 r, flyt markør E, strik vr til markør D (= 41 m, forstykke), fjern markør D, sæt de næste 35 m på en garnrest eller maskeholder, fjern markør C, strik vr til markør B (= 45 m, ryg), fjern markør B, sæt de næste 35 m på en garnrest eller maskeholder, fjern markør A, 4 r.

Krop

  • P 1: 1 løst af, ret pinden ud. Flyt markører undervejs (= 94 m).
  • P  2: 1 løst af , 3 r, flyt markør E, strik vr til markør, flyt markør A, 4 r.
  • P 3: Som p 1.
  • P 4:(knaphulspind): 1 løst af, 1 r, slå om, 2 r sm, flyt markør E, strik vr til markør, flyt markør A, 4 r.
  • P 5, 7, 9, 11, 13: Som p 1.
  • P 6, 8, 10, 12: Som p 2.
  • P 14: Som p 4 (knaphulspind)
  • Gent p 5-14, indtil arb måler 12-13 cm fra ærmegabet, eller ønsket længde. Slut med p 13.

Kanter

  • P 1: 1 løst af, 1 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud.
  • P 2: 1 løst af, ret pinden ud.
  • Gent p 2 yderligere 2 gange. Luk af.

Ærmer

Metode 1

  • Sæt maskerne fra den ene garnrest på pinden og saml 4 m op under hver arm. Midt i disse 4 m sættes en maskemarkør (= 39 m).
    (Ærmet strikkes rundt. Markøren er under armen og markerer starten/slutningen af omg.)
  • Strik glatstrikning (ret på hver omg), til ærmet måler ca. 10 cm fra ærmegabet.
  • Strik 4 omg retstrikning (skiftevis en omg ret og en omg vr).
  • Luk af.
  • Strik endnu et ærme.

Bemærk: Hvis du ønsker ærmerne kortere, så undlad de 10 cm glatstrikning og gå lige til den retstrikkede kant.

Metode 2 – med indtagninger

  • Sæt maskerne fra den ene garnrest på pinden og saml 4 m op under hver arm. Sæt en markør midt i disse 4 m (= 39 m).
    (Ærmet strikkes rundet. Markøren er under armen og markerer starten og slutningen af omg.)
  • Strik glatstrikning (ret på alle omg), til ærmet måler ca. 1,25 cm fra ærmegabet.
  • Indtagningsomg: 2 r dr sm, ret indtil der er 2 m tilbage, 2 r sm.
  • Strik skiftevis 1,25 cm glatstrikning og indtagningsomg, til du har 27 m.
  • Strik glatstrikning, intil ærmet måler ca. 10 cm fra ærmegabet.
  • Strik 4 omg retstrikning (skiftevis i omg ret og 1 omg vr).
  • Luk af.
  • Strik endnu et ærme.

Puerperium 1Færdiggørelse

  • Hæft alle ender. 
  • Vask cardiganen forsigtigt og lad den tørre fladt og i facon. 
  • Sy knapper i knapbåndet ud for knaphullerne.

Om designeren

© Kelly Brooker 2011. Udgivet af Pekapeka Design Studio, www.pekapekapatterns.com. Original titel Puerperium Cardigan. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Kelly via Ravelry (brugernavn gurnard).

Print Friendly

6 Comments:

  1. Hvorfor står der engelske termer i opskriften? Det er da forvirrende? Row 3

    • Marianne Holmen

      Hej Henriette.
      Tak, fordi du gjorde opmærksom på det. Det er en linje, der er smuttet med, og som bare skal fjernes. Det er rettet nu. Det er faktisk sluppet forbi 2 korrekturlæsere! Dejligt med vågne brugere.
      Mh Marianne

  2. Har du også den opskrift i str. 9 til 12 måneder.

  3. Altså har jeg forstået ret ???
    Der tages ud på vrang siden og hele opskriften er i ret strik.
    For mig ser det ud som om den er strikket i glatstrikning hmmm erl lidt forvirret

  4. Hvordan kan jeg strikke lange ærme.