Carol

Flot sjal med viftemotiver, der strikkes sammen. Der er ikke noget, der skal sys. Det er en enkel teknik, der lige skal læres. Her er sjalet strikket i en blanding af uld og akryl på pinde 5 mm.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 5

Af Berroco Design Team

Mål

Bredde: Ca. 178 cm.
Længde: Ca. 48 cm.
Målene er taget efter blokning.

Materialer

Garn

Berroco Millefiori (50 % uld, 50 % akryl; 170 m/g); farve: Sedum; 4 ngl.

Forslag til erstatningsgarn fra garnbutikken Rito: Drops Big Delight.

Strikkepinde

Jumperpinde 5 mm.
Det er vigtigt at vælge den pindetykkelse, der kræves for at opnå strikkefastheden.

Strikkefasthed

1 viftemotiv = 23 cm i bunden og 12½ cm i højden.

Kommentar 

Vifterne strikkes sammen efterhånden. Se diagrammet for rækkefølgen. Der strikkes i alt 28 viftemotiver.

Diagram

Sådan gør du

Viftemotiv 1

Slå 56 m op.

  • P 1 (vrangs): Vrang.
  • P 2 (rets): 1 r, * 2 r sm, slå om*. Gent fra * til * til sidste m, 1 r.
  • P 3 og 5: Vrang.
  • P 4: Ret.
  • P 6: Gent p 2.
  • P 7: Vrang.
  • P 8: 1 r, * 2 r sm*. Gent fra * til * til sidste m, 1 r = 29 m.
  • P 9, 10 og 11: Gent p 3, 4 og 5.
  • P 12: 1 r, * 2 r sm, slå om*. Gent fra * til * til de sidste 2 m, 2 r = 29 m.
  • P 13, 14 og 15: Gent p 3-5.
  • P 16: Gent p 12.
  • P 17: Vrang.
  • P 18: 1 r, * 2 r sm*. Gent fra * til * til de sidste 2 m, 2 r = 16 m.
  • P 19, 20 og 21: Gent p 3-5.
  • P 22: 1 r, * 2 r sm*. Gent fra * til * til sidste m, 1 r = 9 m.
  • P 23: Vrang.
  • P 24: 1 r, * (2 r sm) x 3, 2 r = 6 m.
  • P 25: Vrang.
  • P 26: 1 r, (2 r sm) x 2, 1 r = 4 m.
  • P 27: Vrang.
  • P 28: (2 r sm) x 2 = 2 m.
  • P 29: 2 vr sm. Luk af for den sidste m.

Viftemotiv 2

Slå 28 m op. Med rets vendt mod dig bruger du samme garn til at strikke 28 m op langs højre kant af Viftemotivet på pinden under, nedefra og op = 56 m. Gør viften færdig som Viftemotiv 1.

Viftemotiv 3

Med rets vendt mod dig starter du i toppen af viftemotivet på pinden under og strikker 28 m op langs venstre kant af viftemotivet med samme garn. Slå 28 m op = 56 m. Gør viften færdig som Viftemotiv 1.

Viftemotiv 4

Med rets vendt mod dig starter du i toppen af viftemotivet på pinden under. Strik 28 m op langs højre kant af viftemotivet, derefter 28 m op langs venstre kant af næste viftemotiv = 56 m. Gør viften færdig som Viftemotiv 1.

Forts med viftemotiver på denne måde ifølge diagrammet. Når du er færdig, har du strikket 28 viftemotiver.

© chiaming0501

Færdiggørelse 

Hæft alle ender og blok sjalet i de rette mål.

Om designeren 

© 2019 Berroco Design Team. Original titel Carol. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Berroco. 

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af Berroco. Translated with permission.

  1. Jeg er lige begyndt at lave det men overvejer, at det må være meget nemmere at lave det i baner fra venstre side:
    altså motiv nr. 1 og så 6x motiv nr. 3.
    Bryd garnet og strik motiv nr. 2 og så 5x motiv nr.4
    osv med de følgende baner. Der vil blive en hel del færre tråd-ender at hæfte.