Cardigan med grankogler

Yndig lille trøje til baby. Den lukkes med en enkelt knap. Den har et hulmønster, der ikke er svært. Her er den strikket i akryl, men den ville være fin i bomuld eller babymerino. Pinde 4 mm.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4

Af Cygnet Yarns

Størrelser

0-3 (3-6, 6-12, 12-18) mdr.

Mål

Alder0-3 mdr3-6 mdr6-12 mdr12-18 mdr
Brystmål40½4345½48 cm
Overvidde64707580 cm
Fra nakke til nederste kant22½24½28½31½ cm

Materialer

Garn

Kiddies Supersoft DK (100 % akryl; 297 m/100 g); farve Apple; 1 (1, 2, 2) ngl.

Garnbutikken Rito foreslår:
Scheepjes Colour Crafter

Strikkepinde

Rundpind eller jumperpinde 4 mm.
Strømpepinde 4 mm (valgfri).

Tilbehør

4 maskeholdere.
1 lille knap.

Strikkefasthed

19 m/27 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.
Sørg for, at strikkefastheden overholdes. Det er bedst at lave en strikkeprøve.

Forkortelser

1 ud højre: Udtagning, der hælder mod højre: Løft løkken ml pindene bagfra og strik den ret = 1 m taget ud.
1 ud venstre: Udtagning, der hælder mod venstre: Løft løkken ml pindene forfra og strik den drejet ret = 1 m taget ud.

Sådan gør du

Ærmer

Slå 41 (44, 49, 52) m op.

  • P 1 (vrangs): vrang.
  • P 2: 1 (2, 1, 2) r, *slå om, 2 r, 2 løst af, 1 r, træk de løse m over, 2 r, slå om, 1 r*. Gent fra * til * til de sidste 0 (2, 0, 2) m, 0 (2, 0, 2) r.
  • Gent p 1-2 endnu 2 gange.
  • Næste p: 2 vr sm 1 (0, 1, 0) gang, vr pinden ud = 40 (44, 48, 52) m.

Sæt de sidste m på en maskeholder.
Lav endnu et ærme magen til.

Krop

Bemærk: Cardiganen strikkes frem og tilbage nedefra.

Slå 123 (133, 143, 153) m op.

  • P 1 og alle ulige p: 6 r, vr til de sidste 6 m, 6 r.
  • P 2, 4, 6, 8: 7 r, *slå om, 3 r, 2 løst af, 1 r, træk de løse m over, 3 r, slå om, 1 r*. Gent fra * til * til de sidste 6 m, 6 r.
  • P 10, 12, 14, 16: 6 r, 2 r sm, *3 r, slå om, 1 r, slå om, 3 r, 2 løst af, 1 r, træk de løse m over*. Gent fra * til * til de sidste 15 m, 3 r, slå om, 1 r, slå om, 3 løst af, 1 r, træk de løse m over, 6 r.
  • P 18, 20, 22: 7 r, *1 ud venstre, 3 r, 2 løst af, 1 r, træk de løse m over , 3 r, 1 ud højre, 1 r*. Gent fra * til * til de sidste 6 m, 6 r.
  • P 23: 6 r, vr til de sidste 6 m, 6 r.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 6 r, vr til de sidste 6 m, 6 r.

Disse 2 p udgør mønstret til kroppen. Gent dem, til kroppen måler 13 (14, 16, 18) cm fra opslagskanten.

Samling

  • Næste p: 33 (35, 39, 41) r til forstykke, sæt de næste 8 m på en maskeholder, sæt de første 4 m af ærmet på holder, strik hen over de midterste 32 (36, 40, 44) m fra ærmet, men lad de 4 kantm sidde på en anden maskeholder, strik hen over de 41 (47, 49, 55) m til ryggen, sæt de næste 8 m på en holder, sæt de første 4 m af ærmet på holder, strik hen over de midterste 32 (36, 40, 44) m fra ærmet, men lad de 4 kantm sidde på en anden maskeholder, strik hen over de 33 (35, 39, 41) m til det andet forstykke = 171 (189, 207, 225) m.
  • Forts i mønster, til arb måler 6 (7, 9, 10) cm fra ærmegabet. Slut på en vrangp.

Halsudskæring

  • P 1 (rets): 7 r, (2 r sm) til de sidste 6 m, 6 r = 96 (101, 110, 119) m.
  • P 2: 6 r, vr til de sidste 6 m, 6 r.
  • P 3: 6 (7, 6, 7) r, (2 r sm) til de sidste 6 m, 6 r = 54 (57, 61, 66) m.
  • Strik 3 p ret.
  • Knaphulsp: 3 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud.
  • Strik 3 p ret.

Luk af.

Færdiggørelse

  • Sy ærmesømmene.
  • Sy ærmegabene med maskesting.
  • Hæft alle ender.
  • Blok cardiganen, hvis du ønsker det.
  • Sy knappen på.

Om designeren

© 2017 Cygnet Yarns. Original titel Fir Cone Cardigan. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Cygnet Yarns.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af designeren. Oversat med tilladelse.