Supernemt babytæppe

Enkelt og nemt babytæppe, der kan laves ensfarvet eller stribet. Du kan også vælge at give det struktur. Det har en retstrikket firkant i midten og strikkes ellers rundt. Her i 100 % merinould på pinde 5 mm.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 5

Af Louise Tilbrook

Dette babytæppe strikkes rundt indefra, og størrelsen kan nemt ændres. Du starter med en lille firkant i retstrikning, hvorfra du samler masker op. Herfra strikker du rundt. Du tager ud i hjørnerne på hver anden omgang, til du ikke gider mere eller ikke har mere garn. Lav striber, som du har lyst, eller lav det ensfarvet. Indsæt nogle vrangomgange, hvis du vil have overfladen brudt lidt.

Størrelse

Efter ønske. Det viste tæppe (til højre) er ca. 104 x 104 cm.

Materialer

Garn

Her er brugt Adriafil Stella Alpina (100 % merinould; 100 m/50 g); farver: off-white, navy, yellow, green, mid-blue; ca. 1100 m.
Enhver type Superwash aran eller heavy worsted weight-garn kan bruges.

© darlinknits

Strikkepinde

Rundpinde 5 mm, 60 cm lang og 80-100 cm lang.

Tilbehør

4 maskemarkører (heraf en i afvigende farve).

Strikkefasthed

18 m = 10 cm.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme maske = 1 m taget ud.

Sådan gør du

Midterfelt

Slå 25 m op med farve 1. Tag første m løst af som vr på  alle p.
Strik 50 p i retstrikning (25 retriller). 

Luk løst af.

Strik rundt

Med farve 2 og en rundpind på 60 cm strikker du 25 m op langs den ene side af den retstrikkede firkant. Sæt en markør, når du når hjørnet.

Gør det samme med de andre 3 sider. Når du har strikket masker op langs den sidste side, sætter du markøren i en anden farve for at angive omgangsstart.
Nu strikker du rundt herfra.

  • Omg 1: Ret (strik alle de opsamlede m drejet). Sørg for, at der er 25 m mellem markørerne. Tag en m ind eller ud, hvis tallet ikke passer. Flyt markørerne, når du kommer til dem.
  • Omg 2: 1 ud i 1. m *ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud*. Gent fra * til * yderligere 3 gange.
  • Omg 3: Ret. Flyt markørerne, når du kommer til dem.
  • Omg 4: Som omg 2.

Omg 3-4 er mønstret, som gentages, til du ikke gider mere.
Skift farve, når du har lyst, eller strik nogle enkelte vrangomgange.

Hvis du skifter farve, skal du gøre det på omg 3 for at undgå, at den nye farve kan ses, når du tager masker ud.

Færdiggørelse

Når du ikke vil strikke mere, laver du 10 omg i retstrikning (1 omg ret, 1 omg vr), så du får 5 retriller. Det forhindrer det færdige tæppe i at rulle i kanterne. Luk løst af, evt. med en tykkere pind.

Om designeren

© 2012 Louise Tilbrook Designs. Original titel Fuss Free Baby Blanket. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Louise