Japansk mosaikserviet

Tofarvet firkant med japansk mønster i vævestrik. Den kan bruges som klud, pude, tæppe eller som her med en hæklet kant til mundserviet eller dækkeserviet. Målene her er til en mundserviet. Strikket i bomuld på pinde 3 mm.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 3

Af Koharu Biyori

(O.a.: Dette er en “skrabet” opskrift, som overlader lidt til din egen fantasi og kunnen, især den hæklede kant.)

Størrelse

27 x 34 cm.

Materialer

Garn

Alle typer 4 ply bomuldsgarn i 2 farver.
A: 25 g.
B: 40 g.

Strikkepinde

3 mm.

Tilbehør

Hæklenål 3 mm.

Strikkefasthed

Ikke afgørende.

Diagram

Alle lige p strikkes som forrige pind.

Sådan gør du

Slå 83 m op med B.

  • P 1-2: 11 r i B (retstrikning).
  • P 3-4: 11 r i A (retstrikning).
  • P 5: 1 r i B, 1 løst af x 2 i A, 5 r i B, 1 løst af x 2 i A, 1 r i B.
  • P 6: 1 r i B, 1 løst af med garnet foran x 2 i A, 5 r i B, 1 løst af med garnet foran x 2 i A, 1 r i B.
  • P 7: 3 r i A, *1 løst af i B, 1 r i A* x 3, 2 r i A.
  • P 8: 3 r i A, *1 løst af med garnet foran i B, 1 r i A* x 3, 2 r i A.
  • P 9: 1 r i B, 1 løst af i A, 7 r i B, 1 løst af i A, 1 r i B.
  • P 10: 1 r i B, 1 løst af med garnet foran i A, 7 r i B, 1 løst af med garnet foran i A, 1 r i B.
  • P 11: 2 r i A, *1 løst af i B, 1 r i A* x 4, 1 r i A.
  • P 12: 2 r i A, *1 løst af med garnet foran i B, 1 r i A* x 4, 1 r i A.
  • P 13: 1 r i B, 1 løst af i A, 7 r i B, 1 løst af i A, 1 r i B.
  • P 14: 1 r i B, 1 løst af med garnet foran i A, 7 r i B, 1 løst af med garnet foran i A, 1 r i B.
  • P 15: 3 r i A, *1 løst af i B, 1 r i A* x 3, 2 r i A.
  • P 16: 3 r i A, *1 løst af med garnet foran i B, 1 r i A* x 3, 2 r i A.
  • P 17: 1 r i B, 1 løst af x 2 i A, 5 r i B, 1 løst af x 2 i A, 1 r i B.
  • P 18: 1 r i B, 1 løst af med garnet foran x 2 i A, 5 r i B, 1 løst af med garnet foran x 2 i A, 1 r i B.
  • P 19: 5 r i A, 1 løst af x 2 i B, 4 r i A.
  • P 20: 4 r i A, 1 løst af med garnet foran x 2 i B, 5 r i A.
  • P 21: 2 r i B, 1 løst af x 3 i A, 6 r i B.
  • P 22: 6 r i B, 1 løst af med garnet foran x 3 i A, 2 r i B.
  • P 23: 1 r i A, 1 løst af i B, 6 r i A, 1 løst af x 2 i B, 1 r i A.
  • P 24: 1 r i A, 1 løst af med garnet foran x 2 i B, 6 r i A, 1 løst af med garnet foran i B, 1 r i A.
  • P 25-26: 11 r i B.
  • P 27: 4 r i A, 1 løst af x 2 i B, 5 r i A.
  • P 28: 5 r i A, 1 løst af med garnet foran x 2 i B, 4 r i A.
  • P 29: 6 r i B, 1 løst af x 3 i A, 2 r i B.
  • P 30: 2 r i B, 1 løst af med garnet foran x 3 i A, 6 r i B.
  • P 31: 1 r i A, 1 løst af x 2 i B, 6 r i A, 1 løst af i B, 1 r i A.
  • P 32: 1 r i A, 1 løst af med garnet foran i B, 6 r i A, 1 løst af med garnet foran x 2 i B, 1 r i A.
  • P 33: 4 r i B, 1 løst af x 3 i A, 4 r i B.
  • P 34: 4 r i B, 1 løst af med garnet foran x 3 i A, 4 r i B.
  • P 35: *1 r i A, 1 løst af i B* x 2, 3 r i A, *1 løst af i B, 1 r i A* x 2.
  • P 36: *1 r i A, 1 løst af med garnet foran i B* x 2, 3 r i A, *1 løst af med garnet foran i B, 1 r i A* x 2.
  • P 37: 5 r i B, 1 løst af i A, 5 r i B.
  • P 38: 5 r i B, 1 løst af med garnet foran i A, 5 r i B.
  • P 39: 2 r i A, *1 løst af i B, 1 r i A* x 4, 1 r i A.
  • P 40: 2 r i A, *1 løst af med garnet foran i B, 1 r i A* x 4, 1 r i A.
  • P 41: 5 r i B, 1 løst af i A, 5 r i B.
  • P 42: 5 r i B, 1 løst af med garnet foran i A, 5 r i B.
  • P 43: *1 r i A, 1 løst af i B* x 2, 3 r i A, *1 løst af i B, 1 r i A* x 2.
  • P 44: *1 r i A, 1 løst af med garnet foran i B* x 2, 3 r i A, *1 løst af med garnet foran i B, 1 r i A* x 2.
  • P 45: 4 r i B, 1 løst af x 3 i A, 4 r i B.
  • P 46: 4 r i B, 1 løst af med garnet foran x 3 i A, 4 r i B.
  • P 47-48: 11 r i A (retstrikning).
  • P 49-50: 11 r i B (retstrikning).

Hæklet kant med musetakker

Om designeren

© 2017 Koharu Biyori. Original titel Kitchen Cloth in Mosaic Design. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må voderesælges. Kontakt Koharu.

One Comment:

  1. Kirsten Sund Madsen om hæklede kanter:

    “Jeg hæklede 2 rækker fastmasker i siderne- 100 fm pr række, idet siderne flanede da jeg forsøgte med de 135 fm der fremgik af tegningen. På tegningen står der også at der er 11 mønstre hvilket må referere til det strikkemønstret, for laver man en fastmaske i alle 83 m, vil man kunne få 13 hæklede mønstre foroven og forneden.
    Jeg har iøvrigt valgt at lave hæklet mønster hele vejen rundt om. Jeg har hæklet rundt i stedet for frem og tilbage.Den række med de 3 musetakker er dog venderækker, da man hækler **4 fm om første bue, 2 fm i næste bue* derpå hækler man 4 lm, vender og hækler 1 lm i 4. Maske fra nålen, vend, 1 lm, 1 fm om luftmaskebuen man netop har lavet, 3 lm, 2 fm, 3 lm, 2fm, 3 lm, 1fm, 2 fm i samme bue som* Gentag fra **”

    Tak for forslaget – Marianne