Teshas hals

Nem, velsiddende og hurtig halsvarmer, her i børneudgave. Den kan gøres så stor, det skal være, også til voksne. Du skal bare slå flere masker op i et antal, der kan deles med 6. Her strikket i  100 % uld på pinde 2½.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 2½ 

Af Torunn Elise Haugen

Dette er en halsvarmer, der er meget let at strikke. Det er ikke en egentlig opskrift. Her er den i en børneudgave, men til en voksen kan man bare slå flere masker op.

Materialer

Garn

Orange og blå: Lanett (100 % merinould; 175 m/50 g).
Grå: Dale Babyull (100 % merinould; 165 m/50 g).  
Garnforbrug: Ca. et ngl af G og lidt mindre af K.
De fleste typer babyuld kan bruges.

Strikkepinde

2½ mm.

Strikkefasthed

28 m = 10 cm.

Forkortelser

G: Grundfarve.
K: Kontrastfarve.

Sådan gør du

Til et barn slår du 288 m op i G og strikker 4-5 retriller. Til en voksen tilføjer du et maskeantal, der er deleligt med 6.

Del arb op i 6 lige store dele. Der er indtagninger på hver 3. omg, med 2 m imellem således:

  • Sæt markør, 1 r, 2 r sm, strik til 3 m før næste indtagning, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 1 r, sæt markør, 1 r, 2 r sm osv. (ligesom raglanindtagninger, se fx her).

Jeg har taget ind 15 gange, men du kan strikke så langt, du ønsker. Hvis du ønsker halsvarmeren meget større, skal du dog slå flere m op fra starten.

Jeg strikkede striber med 2 omg K og 1 omg G (så slap jeg for at tælle, for alle indtagninger blev på en omg med G).

Til sidst strikkede jeg en hals i rib 1 r, 1 vr. Den strikker du så lang, du ønsker.

Om designeren 

© 2011 Torunn Elise Haugen https://tesha.wordpress.com/. Original titel Teshas hals https://www.ravelry.com/patterns/library/teshas-hals. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Torunn https://www.ravelry.com/people/Tesha.