Saint Laurent

Smukt, stort sjal, der kan draperes på mange måder. Det er sat sammen af to trekanter og har et åbent mønster med store huller. Her strikket i 100 % hør, men tynd uld eller alpaca eller et blandingsgarn kan også bruges. Pinde 3 mm.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 3

Af Jocelyne Malric for Espace Tricot

Sjalet er bygget op af 2 trekantede paneler.
Hvis du vil være sikker på at have garn nok, kan du halvere dit garn, før du strikker den første trekant.
Sjalet kan også strikkes i 2 farver.

Mål

Længde: 183 cm.
Bredde: 112 cm.

Materialer

Garn

Espace Tricot Petit Lin (100 % hør; 550 m/ 100 g); 2 ngl.

Strikkepinde

Rundpind 3 mm, 80 cm lang.
Brug den pindetykkelse, der kræves for at opnå strikkefastheden.

Strikkefasthed

23 m/34 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme m = 1 m taget ud.
HK: Højre kant.
Hulmm: Hulmønstermaske(r): Slå om, 3 r, træk den første m over den anden og tredje.
VK: Venstre kant.

Kommentarer

Når du strikker det første panel, skal du have garn nok til at slutte af med 16 p retstrikning, før du lukker af. Det betyder, at du skal have mindst  12 g tilbage.
Mønstret er nemmest at strikke på spidse metalpinde. Strik løst.
Det er en god ide at lave en strikkeprøve for at øve dig på hulmønstret.

Konstruktion

Se figur til højre.

Diagrammer

Diagram A

Diagram B

Hulmønster

Deleligt med 3 m + kantm.

  • P 1 (rets):* slå om, 3 r, træk den 1. m over den 2. og 3. m*. Gent fra * to * pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Vrang.

Gent p 1-2.

Sådan gør du

Højre panel (Diagram A):

Dette panel har en fast kant med små huller til højre og en løsere kant med større huller til venstre.
Slå 6 m op.

  • P 1 (rets): Ret.
  • P 2 (vrangs): 5 vr, 1 løst af som vr med garnet foran.
  • P 3: 1 dr ret, 1 r, slå om, 2 r sm, 1 r, 1 ud.
  • P 4: 2 r, slå om, 1 vr, 2 vr sm, 1 vr, 1 løst af som vr med garnet foran.

Herfra starter alle lige p med 2 r, slå om, strik vr til de sidste 4 m, 2 vr sm, 1 vr, 1 løst af som vr med garnet foran.

  • P 5: 1 dr ret, 1 r, slå om, 2 r sm, 2 r, 1 ud.
  • P 7: 1 dr ret, 1 r, slå om, 2 r sm, 3 r, 1 ud.
  • P 9: 1 dr ret, 1 r, slå om, 2 r sm, 4 r, 1 ud.
  • P 11: 1 dr ret, 1 r, slå om, 2 r sm, 5 r, 1 ud.
  • P 13: 1 dr ret, 1 r, slå om, 2 r sm, K6, 1 ud.
  • P 15: 1 dr ret, 1 r, slå om, 2 r sm, 2 r, 1 x hulmm, 2 r, 1 ud.

Herfra starter alle ulige p med højre kant (HK): 1 dr ret, 1 r, slå om, 2 r sm og slutter med, at den sidste m til venstre strikkes som 1 ud. Imellem disse m er der retm og hulmm.

  • P 17 (HK): 1 r, 1 x hulmm, 4 r, 1 ud.
  • P 19 (HK): 2 x hulmm, 3 r, 1 ud.
  • P 21 (HK): 2 r, 2 x hulmm, 2 r, 1 ud.
  • P 23 (HK): 1 r, 2 x hulmm, 4 r, 1 ud.
  • P 25 (HK): 3 x hulmm, 3 r, 1 ud.
  • P 27 (HK): 2 r, 3 x hulmm, 2 r, 1 ud.
  • P 29 (HK): 1 r, 3 x hulmm, 4 r, 1 ud.
  • P 31 (HK): 4 x hulmm, 3 r, 1 ud.

Hvis du på ulige p efter højre kant ikke har masker nok til en fuld gentagelse, skal du strikke ret til starten af næste gentagelse. Hvis du til sidst har mindst 6 m tilbage på venstre p, strikker du endnu en gentagelse af hulmønstret.
Strik til ønsket længde. Jeg endte med at have strikket 344 p før den retstrikkede kant.

Sidste 18 p
(start på rets med en ulige p)

  • P 1: Som forrige ulige p.
  • P 2 og alle lige p: Ret.
  • P 3 og alle ulige p: Ret til der er 1 m tilbage, 1 ud.
  • P 18: Luk af således: 1 r, *sæt m fra højre p tilbage på venstre p og strik 2 r dr sm*. Gent fra * til *. Dette er en mere elastisk aflukning.

Venstre panel og sammenstrikning (Diagram B)

Slå 6 m op.

  • P 1 (rets): Ret.
  • P 2 (vrangs): 1 dr ret, 5 vr.
  • P 3 og alle ulige p: Start med at samle de to paneler således: *Stik højre p gn det første store hul (forfra) på venstre side af højre panel, strik de første 2 m ret på venstre p og træk kantm fra højre p over de 2 m, slå om, 2 r*. Det er din højre kant (HK) på venstre panel. Strik 1 r, 1 dr ret, 1 løst af som vr med garnet foran.
  • P 4: 1 dr ret, 1 vr, slå om, 2 vr dr sm, 2 vr, 1 ud.

Herfra starter alle lige p med 1 dr ret, 1 vr, slå om, 2 vr dr sm,
vr til næstsidste m, 1 ud.

  • P 5 (HK): 1 r, 2 r dr sm, 1 dr ret, 1 løst af som vr med garnet foran.
  • P 7 (HK): 2 r, 2 r dr sm, 1 dr ret, 1 løst af som vr med garnet foran.
  • P 9 (HK): 3 r, 2 r dr sm, 1 dr ret, 1 løst af som vr med garnet foran.
  • P 11 (HK): 4 r, 2 r dr sm, 1 dr ret, 1 løst af som vr med garnet foran.
  • P 13 (HK): 1 x hulmm, 2 r, 2 r dr sm, 1 dr ret, 1 løst af som vr med garnet foran.

Herfra forts alle lige p med højre kant (HK) og slutter med venstre kant (VK): 2 r dr sm, 1 dr r, 1 løst af som vr med garnet foran.
Mellem de to kanter har du retmasker og hulmasker.

  • P 15: (HK), 2 r, 1x hulmm, 1 r, (VK).
  • P 17: (HK), 1 r, 2x hulmm, (VK).
  • P 19: 2 x hulmm, 2 r, (VK).
  • P 21: (HK), 2 r, 2 x hulmm, 1 r, (VK).
  • P 23: (HK), 1 r, 3 x hulmm, (VK).
  • P 25: (HK), 3 x hulmm, 2 r, (VK).
  • P 27: (HK), 2 r, 3 x hulmm, 1 r, (VK).
  • P 29: (HK), 1 r, 4 x hulmm, (VK).
  • P 31: (HK), 4 x hulmm, 2 r, (VK).

Når du er færdig med HK, skal du på alle ulige p tælle, hvor mange m der er til første gentagelse af hulmm. Hvis der er mere end 3 m tilbage, skal du strikke endnu en gentagelse til højre for hulmm og strikke de ekstra m i starten. Fx: Hvis du har 5 m efter HK, men før starten af hulmm, skal du strikke 2 r, 1 x hulmm og derefter forts med hulmm pinden ud.
I den anden ende skal du før VK, hvis du har færre m tilbage, end du behøver til endnu en gentagelse af hulmm og derefter kanten, strikke de resterende m til kanten og lave en VK som afslutning på pinden.
Forts til du har sammenstrikket det sidste store hul i højre panel med det panel, du arb på, og gør så følgende:

Sidste 17 p

(start på vrangs med en lige p):

  • Saml 8 m op på venstre side af den retstrikkede kant og sæt dem til side. Bemærk: Den p, du lige har strikket, regnes her som p 1.
  • P 2 og alle lige p: Strik ret, til der er 1 m tilbage, 1 ud.
  • P 3 og alle ulige p: Med garnet bag arb sætter du en af de opsamlede m fra højre panels kant over på venstre p og strikker de første 2 m sm. Strik ret pinden ud.
  • P 18: Luk af således: 1 r, *sæt masken på højre p tilbage på venstre p og strik 2 r dr sm*. Gent fra * til *, til alle m er lukket af.

Færdiggørelse

© JIN0039

Hæft enderne i aflukningskanten. Du kan sy opslagskanterne på de 2 paneler sm med nogle få m og derefter hæfte enderne.
Vask og blok sjalet, enten spændt ud med nåle eller med et dampstrygejern.

Om designeren

© 2017 Jocelyne Malric for Espace Tricot. Original titel Saint Laurent. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Espace Tricot.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af Espace Tricot.