Netværk

Smukt tørklæde med netværksmønster, som fremhæves af farveskiftegarnet. Det strikkes efter et enkelt diagram i dobbeltstrik. Nemt at justere i længde og bredde. Der er ingen målangivelser. Her i 100 % merinould på pinde 3½.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½

Af Martina Niedermeier

Tørklæde i dobbeltstrik med netværksmønster på begge sider.

Størrelse

Afhængig af garntykkelse og pindetykkelse.
Antallet af gentagelser kan justeres med et maskeantal, der er deleligt med 12 + 1 m + 2 kantm (fx 48 + 1 + 2 = 51 m).

Materialer

Garn

Grundfarve: Merino Handspun (100 % merinould); ensfarvet; 3 ngl.
Kontrastfarve: Mille Colori Baby fra Lang Yarns (100 % merinould; 190 m/50 g); farveskiftegarn; 3 ngl.

Strikkepinde

3½ mm.

Strikkefasthed

27 m/36 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Teknikker

Dobbeltstrik:  Hvis du ikke er fortrolig med dobbeltstrik, kan du se videoer på YouTube, fx her. (Der er mange videoer at vælge imellem – bare skriv dobbeltstrik eller double knitting i søgefeltet).

Sådan gør du

Slå et maskeantal op, der er deleligt med 24 m + 2 kantm = 26 m, fx 52 eller 77 m. Opslag i dobbeltstrik: Se fx her
Strik efter diagrammet.
Kantm strikkes med begge farver sammen og tages løst af i starten af pindene.

Diagram

Hver firkant i diagrammet repræsenterer 2 m. Du skal altid strikke den første m ret og den anden vr. Strik ret med den farve, der ses i diagrammet og strik vr med den anden. 
Kantm er ikke vist i diagramm

  • Følg diagrammet. Strik retp i dobbeltstrik ifølge diagrammet. Vrangp strikkes, som de ser ud. 
  • Mønstergentagelsen er på 12 m og 24 p (med rød ramme).
  • Når du har strikket 24 p, starter du forfra.

Forts med at strikke til ønsket længde. Strik endnu 1 p ret.

Færdiggørelse

Luk af med begge farver sammen. Alle ret- og vrangpar lukkes af som 1 m.
Hæft alle ender.

Om designeren

© 2015 Martina Niedermeier https://jaumatai.jimdo.com/. Original titel Vernetzt https://www.ravelry.com/patterns/library/vernetzt. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Martina https://www.ravelry.com/people/Jaumatai.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af designeren. With written permission.