Ogiku

Flot baret i mønsterstrik. Den kan bæres trukket ned i nakken eller i den ene side, eller ned over ørerne. Strikkes efter diagram. Her i 100 % håndspundet uld, men der er også anvisninger på færdigkøbt uld. Pinde 2½ og 3.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 2½, 3

Hue i håndspundet garn til venstre, i færdigkøbt garn til højre.

Af Sarah Mombert

Denne hue er strikket i en blanding af teknikker fra traditionel fair isle-strikning med asiatisk inspiration. 
Ogiku er en krysantemum, hvis yderste blade er fjernet i japansk stil, så der kun er en enkelt blomst tilbage. Den ses som blomsterknop på kanten og i fuld blomst på toppen.

Størrelse

Onesize.
Huen passer et hoved, der er 50-58 cm i omkreds.

Mål

Diameter (toppen): 27 cm.
Omkreds (kanten): 50 cm.

Materialer

Garn

Håndfarvet og håndkartet shetlandsuld, lavet af Jamieson og Smiths Natural Shetland Combed Top (kartet uld).

Håndspundne farverFærdigkøbt garnGarnforbrug
(G1) Brun108 Moorit; 1 ngl16 m
(G2) Lysebrun107 Mogit; 1 ngl18 m
(G3) Grå103 Sholmit; 1 ngl27 m
(G4) Gulbrun106 Mooskit; 1 ngl12 m
(G5) Hvid120 Eesit/White; 1 ngl10 m
(K1) Orange524 Poppy; 1 ngl8 ½ m
(K2) Pink563 Rouge; 1 ngl6 m
(K3) Rød587 Madder; 1 ngl8½ m
(CC4) Mørk Pink580 Cherry; 1 ngl8½ m
(CC5) Rødlilla1260 Raspberry; 1 ngl10 m

Alternativ – færdigkøbt garn
Jamieson’s Spindrift (100 % shetlandsuld; 105 m/25 g].

Strikkepinde

Rundpind 2½ mm, 40 cm lang.
Rundpind 3 mm, lang, til magic loop.
eller
Rundpind 3 mm, 40 cm lang. 
Strømpepinde 3 mm.

Tilbehør

Stoppenål.
8 maskemarkører.
Blokningsplade på 26½ cm i diameter.

Strikkefasthed

31 m/33 omg = 10 x 10 cm i glatstrikning på den tykke pind.
30 m/32 omg = 10 x 10 cm i mønsterstrik på den tykke pind.

Teknikker

Kabelopslag: Se fx her eller her.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme m.
G: Grundfarve.
K: Kontrastfarve.

Diagrammer

Diagrammerne til denne hue er meget store og fylder en A4-side.

Tegnforklaring og kant-diagram

Diagram 1: Mellemstykke

Diagram 2: Puld (Crown)

Sådan gør du

Kant

Slå 160 m op med kabelopslag på den tynde rundpind og med G1.
Sæt en markør og strik rundt herfra. Pas på ikke at dreje maskerne.
Start K1.

Bølgerib

  • Omg 1: *2 r i farve K1, træk farve G1 frem, 2 vr med G1, træk G1 bagud*. Gent fra * til * omg ud.

Forts med at strikke bølgerib. Skift farve ifølge diagrammet. Strik alle 12 pinde.

Mellemstykke

Skift til den tykke pind og start diagrammet for mellemstykket. Strik diagrammet i alt 8 gange. Brug evt. markører til at markere, hvor hver gentagelse ender.

  • Efter udtagninger på omg 1 er der 168 m.
  • Efter udtagninger på omg 6 er der 184 m.
  • Efter udtagninger på omg 11 er der 200 m.
  • Efter udtagninger på omg 16 er der 216 m.

Overgang til puld
Strik 2 omg vr med G3.

Strik diagrammet til pulden 8 gange i alt.

  • Efter indtagninger på omg 7 er der 200 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 10 er der 184 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 13 er der 168 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 16 er der 152 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 19 er der 136 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 22 er der 120 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 25 er der 104 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 28 er der 88 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 31 er der 72 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 34 er der 56 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 37 er der 40 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 38 er der 24 m tilbage.
  • Efter indtagninger på omg 39 er der 8 m tilbage.

Bryd garnet med en lang ende. Tråd den gennem de sidste m og stram den.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Blok pulden på en blokningsplade på 26½ cm og damp kanten under et fugtigt klæde.
Bølgerib er ikke så elastisk som almindelig rib, så stryg det ikke.

Hue strikket af færdigkøbt garn

Om designeren

© 2011 Sarah Mombert https://www.ravelry.com/designers/sarah-mombert. Fotos  Sébastien Blanc. Original titel Ogiku https://www.ravelry.com/patterns/library/ogiku. Trykt i Knitty Deep Fall 2011 http://knitty.com/ISSUEdf11/index.php. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Sarah.

Danish translation by Marianne Holmen with written permission of the designer.

4 Comments:

  1. Hvor kan man købe garn og hvad koster det.

    • Marianne Holmen

      Hej Tove. Nu er Strikkeglad ikke den type side, hvor man kan få opslysninger om garn og pris. Jeg oversætter jo bare opskrifterne. Hvis du vil have det samme garn, må du lede på nettet. Ellers se på løbelængde (garnforbrug) og strikkefasthed og find noget tilsvarende. De kan hjælpe dig hos Rito. Sig, at det er til en af Strikkeglads opskrifter (klik på en af reklamerne på siden). Held og lykke. Mh Maranne

  2. Mona Lise Damkjlr

    Hej.
    Har lige læst opskriften igennem, fordi det så både spændende og samtidig svær ud.
    I kanten er det helt klart at der skal tages ud, men på opskriften til pulden står der osse at der skal tages ud, selvom masketallet bliver mindre. Der skulle vel stå indtagninger?
    Venligst
    Mona

    • Marianne Holmen

      Tak skal du have. Det var en af de værre 🙂 Jeg er altid bange for at bytte rundt på increases og decreases, når jeg oversætter, men denne gang er det smuttet, selv for korrekturlæseren. Det er rettet i opskriften nu og skrevet ind i vores rettelser. Skønt med vågne brugere 🙂 Mh Marrianne