Langt nettørklæde

Her er et skønt, langt tørklæde til at svøbe sig i. Hulmønstret er ikke svært. Det kan strikkes i mange forskellige typer garn, men her er det i silke, som gør det let at drapere, Pinde 3½ mm. 
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½

Af Purl Soho

(This pattern is brought to you by Purl Soho. The pattern is copyrighted with all rights reserved. Neither this pattern nor goods made from this pattern may be sold. The original pattern is at Terrace Wrap. It has been translated from English into Danish by Marianne Holmen. Purl Soho is unable to verify the accuracy of this translation, but if you have any questions, we’re always happy to answer in English at www.purlsoho.com)

Dette store tørklæde strikkes i et netmønster over 6 pinde, der hedder Dutch Knitting Stitch. Vrangpindene strikkes vrang, og retpindene er næsten ens og består af retmasker og omslåede masker. Du skal være forberedt på, at det trækker skævt, men sådan er mønstret.

Færdige mål

Bredde: 46-51 cm.
Længde: 173-190 cm.

Materialer

Garn

Purl Soho Cattail Silk (100 % silke; 565 m/100 g). Farve: Cherry Blossom. 2 ngl.

Strikkepinde

3½ mm jumperpinde eller rundpind.

Strikkefasthed

24 m = 10 cm i hulmønster.

Kommentarer

  • Dette mønster har tendens til at trække skævt. Det gør ingenting – det er lige så smukt!
  • Mønstret strikkes over et maskeantal, der er deleligt med 3 + 2, fx 3 x 39 = 117 + 2 = 119.
  • Se vores Dutch Knitting Stitch Tutorial her. 

Sådan gør du

© Dionne

Her er en video, der forklarer mønstret nærmere.

Slå 119 m op.

  • P 1 og alle vrangp: Vrang.
  • P 2 (rets): Ret.
  • P 4: 3 r, *slå om, 3 r, træk den første m over de andre 2*. Gent fra * til * til de sidste 2 m, 2 r.
  • P 6: 5 r, *slå om, 3 r, træk den første m over de andre 2*. Gent fra * til * til de sidste 3 m, 3 r.
  • P 8: 4 r, *slå om, 3 r, træk den første m over de andre 2*. Gent fra * til * til den sidste m, 1 r.

Gent p 3-8, til arb måler ca. 173 cm.

  • © joydavis1

    Næste p: Vrang.
  • Næste p: Ret.

Luk af som vrang.

Færdiggørelse

Hæft alle ender og blok tørklædet.

Om designeren

© 2017 Purl Soho. Original titel Terrace Wrap. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Purl Soho via Ravelry eller på www.purlsoho.com.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af Purl Soho.

  1. Hvilket garn kan man bruge til det lange nettørkløde? Kan ikke finde det, du nævner.

    • Marianne Holmen

      Har sendt en mail til dig. Purl Sohos garn sælges kun i USA, men kan sendes.
      Til alle: Spørg Rito til råds og sig, det drejer sig om en opskrift fra Strikkeglad.