Babydragt

Skøn, retstrikket heldragt med plads til bleen. Her er den i størrelse 0-1 måned, men den kan let gøres større. Strikket i 100 % merinould. Bomuld ville være et godt alternativ, især fordi det er nemmere at vaske og rarere mod huden. Pinde 4. 
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4

Af Marta Porcel

Da jeg var gravid, fik jeg den anbefaling, at de bedste bledragter til babyer var dem, der blev lukket i siden eller foran, så hovedet ikke skulle stikkes gennem et hul. Det har jeg fulgt her, hvor det er nok at åbne dragten, lægge babyen ovenpå og lukke den!

Størrelse

0-1 måned.
Opskriften kan meget let tilpasses andre størrelser eller andre garntyper og strikkepinde. 

Materialer

Garn

Drops Merino Extra Fine (100 % merinould; 105 m/50 g); farve: lys grågrøn; 3 ngl.

Køb i garnbutikken Rito: DROPS Merino Extra Fine.

Strikkepinde

4 mm.

Tilbehør

8 træknapper.

Strikkefasthed

21 m/28 p = 10 x 10 cm.

Forkortelser

1 ud: Løft tråden ml maskerne op og strik den dr ret = 1 m taget ud.

Sådan gør du

Krop

Dragten startes i halsen. Slå 46 m op og strik 6 p retstrikning.
Jeg tager altid den første m løst af, da det ser pænere ud og gør sammensyningen lettere.

  • Udtagningsomg: 7 r, 1 ud, 1 r, 1 ud, 9 r, 1 ud, 1 r, 1 ud, 10 r, 1 ud, 1 r, 1 ud, 9 r, 1 ud, 1 r, 1 ud, 7 r.
  • Næste p (knaphulsomg): 2 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud. Gentages på hver 20. p.
  • Forts med at strikke således skiftevis 1 udtagningsp fulgt af en almindelig retp.

Opdeling

Når alle udtagningerne er lavet, adskilles ærmemaskerne fra forstykke og ryg således:

  • 21 r (forstykke), sæt 35 m på en maskeholder eller garnrest, strik 38 m (ryg), sæt 35 m på en maskeholder og strik de resterende 21 m = 80 m på pinden.
  • Strik i alt 54 p over disse 80 m. Husk, at der også her skal være 2 knaphuller (p 46 og 66).

Når du har den ønskede længde (p 87), lukker du af for 15 m, strikker 50 m ret og lukker af for de resterende 15 m. Du kan bryde garnet her og hæfte enderne.

Blebuks

Start nu den bageste del af blebuksen ved at tage 1 m ind i starten og slutningen af alle ulige p. Start med 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, og slut med 2 r sm. Strik 1 p ret. Forts med at tage 2 m ind, til kun de 16 midterste m er tilbage.

Når indtagningerne er færdige, skal du igen tage ud på hver anden p, til du har 38 m. Husk at udtagningerne laves efter den første m og inden den sidste m.

  • P 145 (knaphulsp): Denne er anderledes end de andre, da der er 2 knaphuller – et i starten af pinden og et i slutningen. Strik således: 2 r, slå om, 2 r sm, 31 r, slå om, 2 r sm, 1 r.
  • Strik 20 p ret og lav så den sidste knaphulsp, som har 3 knaphuller og strikkes således: 2 r, slå om, 2 r sm, 15 ret, slå om, 2 r sm, 14 ret, slå om, 2 r sm, ret til sidste m.
  • Strik 3 p ret, luk af for alle m, bryd garnet med en lang ende og hæft alle ender.

Ærmer

Sæt maskerne fra maskeholder over på pindene. Du kan så enten strikke 15 cm ret over alle maskerne eller, hvis du ønsker ærmerne snævrere ned mod håndleddet, kan du tage 1 m ind i starten og slutningen af hver 7. p.
Du kan også vælge at strikke på rundpind med magic loop.

Færdiggørelse

Sy knapperne fast.

Om designeren

© 2016 Marta Porcel. Original titel Pelele Musgo Baby. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Marta.
Der findes matchende små støvler til babydragten her. De kommer senere på dansk på Strikkeglad.

This work  is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 

10 Comments:

  1. Sigrun Gudmundsdottir

    Vackra kläder q

  2. Varför kan jag inte bli medlem?

  3. Der skal slås 46 m op til dragten – ellers kan der ikke inddeles med de masker der er skrevet i opskriften. 7+1+9+1+10+1+9+1+7 = 46

    • Marianne Holmen

      Du har ret. Jeg har nu skrevet til designeren og spurgt, om det er de 45 eller 46, der er rigtige. Jeg ved joo ikke, hvornår jeg får svar, men skal nok skrive det her, så snart jeg har det. Marianne. Tak for det.

  4. Ulla Lundberg Wagner

    Mangler der ikke ” 2 r sm” i knaphulsomg. ?
    Mvh Ulla

    • Jo, det må der gøre. Men det er ikke med i originalen :) Jeg retter det fluks. Tak for det. Marianne

  5. Ulla Lundberg Wagner

    I den spanske opskrift står der at man slår 46 masker op og at der strikkes (2 m , slå om og strik 2 m sammen ) til knaphul :-)
    Mvh Ulla

    • Tak for det. Jeg tror måske, at designeren ikke er så god til engelsk. Og jeg taler ikke spansk.

      • Ulla Lundberg Wagner

        Jeg taler heller ikke spansk men da jeg så den spanske opskrift kunne jeg gætte mig til at det måtte være sådan :-D
        Jeg var tæt på at opgive at strikke den fine dragt fordi jeg ikke kunne få det til at passe – 6 gange startede jeg forfra i går he he, så gik der tid med det :-)
        Tak, fordi du bruger tid på at oversætte opskrifter for os andre :-)
        Mvh Ulla