Vintersol

Smukt sjal med bølget kant i hulmønster. Det er ikke vanskeligt at lave borten, som er beskrevet i tekst. Størrelsen kan du helt selv bestemme. Her strikket i uld/nylon eller angora/uld på pinde 4½. 
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4½

Af Camille Coizy Delahaie

Størrelse

Efter behag.

Materialer

Garn

Farvet model: Schoppel-Wolle Zauberball Stärke (75 % uld, 25 % nylon; 400 m/150 g); 1 ngl.
Hvid model: Bergère de France Angora (80 % angora, 20 % uld; 111 m/25 g).
Garnet laves ikke mere, men kan erstattes af andet sport weight-garn.

Garnbutikken Rito foreslår:
Mayflower Magic Sock Yarn

Strikkepinde

4½ mm.

Strikkefasthed

(O.a.: Kendes ikke. Designeren har aldrig målt det.)

Forkortelser

1 ud: Saml tråden op ml maskerne og strik den drejet ret = 1 m taget ud.

Sådan gør du

Udtagninger

Slå 13 m op. Strik 4 p retstrikning, dog 1. p: 5 r, 1 ud, 1 r, 1 ud, 7 r.
Efter de første 4 p:

  • P 1 (rets): (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, 3 r, 1 ud, sæt markør, 3 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 2 (vrangs): 1 løst af, 5 vr, 2 r, sæt markør, strik maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 3: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 4 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 4: 1 løst af, 6 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 5: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, 1 ud, sæt markør, 5 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 6: 1 løst af, 7 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 7: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, 1 ud, sæt markør, 6 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 8: 1 løst af, 8 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 9: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, 1 ud, sæt markør, 7 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 10: 1 løst af, 9 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r. 
  • P 11: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 8 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 12: 1 løst af, 10 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 13: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, 1 ud, sæt markør, 9 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 14: 1 løst af, 1 vr1, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 15: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, 1 ud, sæt markør, 10 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 16: Luk af for 8 m som vr, 4 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.

Gent mønstret 5 gange. Forts med den midterste del af sjalet.

Midterdel

  • P 1 (rets): (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 3 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 2 (vrangs): 1 løst af, 5 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 3: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 4 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 4: 1 løst af, 6 r, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 5: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 5 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 6: 1 løst af, 7 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 7: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 6 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 8: 1 løst af, 8 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 9: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 7 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 10: 1 løst af, 9 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 11: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 8 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 12: 1 løst af, 10 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 13: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 9 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 14: 1 løst af, 11 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 15: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 10 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 16: Luk af for 8 som vr, 4 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.

Gent dette mønster 9 gang. Gå over til indtagningsdelen af sjalet.

Indtagninger

  • P 1 (rets): (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, og når der er 2 m tilbage før markøren, strikker du 2 r sm, sæt markør, 3 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 2 (vrangs): 1 løst af, 5 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 3: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 4 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 4: 1 løst af, 6 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 5: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret. Når du har 2 m tilbage før markøren, strikker du 2 r sm, sæt markør, 5 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 6: 1 løst af, 7 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 7: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret. Når du har 2 m tilbage før markøren, strikker du 2 r sm, sæt markør, 6 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 8: 1 løst af, 8 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 9: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret. Når du har 2 m tilbage før markøren, strikker du 2 r sm, sæt markør, 7 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 10: 1 løst af, 9 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 11: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret, sæt markør, 8 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 12: 1 løst af, 10 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 13: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret. Når du har 2 m tilbage før markøren, strikker du 2 r sm, sæt markør, 9 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 14: 1 løst af, 11 vr, 2 r , sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.
  • P 15: (1 r, 1 vr) x 2, 1 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne ret. Når du har 2 m tilbage før markøren, strikker du 2 r sm, sæt markør, 10 r, slå om, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, slå om, 2 r.
  • P 16: Luk af for 8 m som vr, 4 vr, 2 r, sæt markør, strik alle maskerne ml markørerne vr, sæt markør, (1 r, 1 vr) x 2, 1 r.

Gent dette mønster 5 gange.
Efter p 16: Strik 4 p retstrikning med de sidste 13 m og luk af.

Færdiggørelse

Blok sjalet.
Hæft alle ender.

Om designeren

© 2012 Camille Coizy Delahaie, Tricote Pastout. Original titel Soleil d’Hiver. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Camille.

  1. Hvor meget garn går der til sjalet?

    • Jeg skrev til designeeren ved nytårstid, da jeg oversatte opskriften, og spurgte om netop det. Desværre har jeg ikke fået svar. Jeg har nu skrevet igen. Mh Marianne