Babytrøje med snoninger

Sød cardigan til babyer, str 3-12 mdr. Den har raglanærmer og snoninger langs raglansømmene og ned langs siden. Strikket i 100 % merinould på pinde 4.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4

Af Knit-a-Zoo 

Denne trøje er en sømløs  raglancardigan strikket oppefra og ned. Den har snoninger langs raglansømmene og ned langs siden. Den er ikke svært at strikke, kun lidt udfordrende pga. snoningerne, men med tålmodighed kan den også strikkes af begyndere.

Den er i 3 størrelser fra 3 mdr til 1 år, men det er bedst at gå ud fra barnets faktiske mål for overvidde og ærmelængde.

Størrelser

Str 3 (6, 9, 12) mdr.

Mål

3 mdr: Overvidde 42 cm, ærme 14 cm, længde 25 cm.
6 mdr: Overvidde 44 cm, ærme 18 cm, længde 29 cm.
9 mdr: Overvidde 47 cm, ærme 22 cm, længde 33 cm. 
12 mdr: Overvidde 50 cm, ærme 25 cm, længde 37 cm.

Materialer

Garn

Grignasco Knits Merinogold (100 % ekstrafin merinould; 125 m/50 g).
Garnforbrug: 150 (200, 250, 300) g.

Strikkepinde

Rundpind 4 mm.
Du kan bruge jumperpinde og rundpinde eller strømpepinde til ærmerne.

Tilbehør

Snoningspind.
Garnrester.
Stoppenål.
Oplukkelige maskemarkører.
4 (5, 5, 5) kønne eller sjove knapper.

Strikkefasthed

23 m/31 p = 10 x 10 cm.

Forkortelser

S2B: Sæt 2 m på snoningspind, hold den bag arb, 2 r, 2 r fra snoningspind.
S2F: Sæt 2 m på snoningspind, hold den foran arb, 2 r, 2 r fra snoningspind.
1 ud: Strik i forreste og bageste løkke af samme m = 1 m taget ud.

Knapkanter

Strik de første 4 og sidste 4 m ret på hver p, både på rets og på vrangs.

Knaphulskant

På de pinde, hvor der står “knaphul”, skal du strikke 1 r, slå om, 2 r sm, 1 r i stedet for de 4 m ret i enden af p.

Snoninger

Første snoning: 1 vr, S2F, 1 vr.
Anden snoning: 1 vr, S2B, 1 vr.

Snoningerne laves mellem udtagningerne til raglanærmerne. Så du tager ikke ud før og efter maskemarkøren, men lige før og efter hver snoning. Selve snoningen er bygget op over *1 vr, 4 r, 1 vr*.

Udtagninger

Der tages ud således: *Ret til markør, 1 ud, snoning, 1 ud* x 4, ret pinden ud. Dette gøres på alle retp = 8 udtagninger pr. p.

Sådan gør du

Bærestykke

Slå 70 (80, 80, 90) m op.

  • P 1-2: Ret.
  • P 3: 9 (12, 12, 14) r, *1 vr, 4 r, 1 vr, 9 (9, 9, 10) r, 1 vr, 4 r, 1 vr*, 10 (14, 14, 18) r. Gent fra * til *, 9 (12, 12, 14) r.

Sæt markører før og efter snoningerne, når du kommer til dem.

  • P 4 og alle lige p: 4 r, strik vrangm vr og retm ret, 4 r.
  • P 5: Udtagningsp og snoning: 8 (11, 11, 13) r, *1 ud, første snoning, 1 ud, 7 (7, 7, 8) r, 1 ud, anden snoning, 1 ud*, 8 (12, 12, 16) r. Gent fra * til *, 1 ud, 8 (11, 11, 13) r.

Sæt en maskemarkør på denne p, så du har et startpunkt, når du tæller pinde.

  • P 7: Knaphul. Som beskrevet ovenfor.

Du strikker snoninger på hver 6. p og knaphuller på hver 18. p

  • Str 3 mdr: Strik snoninger på pinde: 11, 17, 23, 29. Strik knaphul på pind: 25.
  • Str 6 mdr: Strik snoninger på pinde: 11, 17, 23, 29, 35. Strik knaphul på pind: 25.
  • Str 9 mdr: Strik snoninger på pinde: 11, 17, 23, 29, 35, 41. Strik knaphul på pinde: 23, 43.
  • Str 12 mdr: Strik snoninger på pinde: 11, 17, 23, 29, 35, 41, 47. Strik knaphul på pinde: 23, 43.
  • Alle str: Som afslutning strikkes yderligere en p: p 30 (p 36, p 42, p 48, p 54).

Krop

Knaphuller

(Du starter igen med at tælle pinde fra p 1 af kroppen:)

  • 3 mdr: Strik knaphuller på pinde: 13, 31. 
  • 6 mdr: Strik knaphuller på pinde: 7, 25, 43. 
  • 9 mdr: Strik knaphuller på pinde: 1, 19, 37. 
  • 12 mdr: Strik knaphuller på pinde: 13, 31, 49.

Selve kroppen strikkes således:

  • P 1 (rets): Fjern alle markører, når du kommer til dem. Strik ret til 1 m før snoningen, 1 ud, *1 vr, sæt 4 m på snoningspind og hold den foran, 1 vr, 1 r fra snoningspind. Sæt ærmemaskerne på en garnrest. Sæt 1 m på snoningspind og hold den bagved, 4 r (stram garnet godt), 1 vr fra snoningspind, 1 vr*, 1 ud, strik hen over ryggens masker, 1 ud før snoningen. Gent fra * til * (anden snoning og ærme), 1 ud, ret pinden ud.

Snoningen ser nu således ud: *2 vrangm, 8 retm, 2 vrangm* (uden udtagninger før og efter snoningen).

  • P 2-4: 4 r, strik vrangm vr og retm ret, 4 r.
  • P 5: *strik ret til før vrangm, 2 vr, S2F, S2B, 2 vr*. Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud.
  • P 6-10: 4 r, strik vrangm vr og retm ret, 4 r.
  • P 11: *Strik ret til 1 m før vrangm, slå om, 1 r, 2 vr, S2F, S2B, 2 vr, 1 r, slå om*. Gent fra * til * 1 gang, ret pinden ud. På næste p strikkes den omslåede m drejet for at undgå huller.
  • P 12-16: 4 r, strik vrangm vr og retm ret, 4 r.
  • P 17-28: Gent p 5-16.
  • P 29 tyl 34 (40, 46, 52): Gent p 5-10 i alt 1 (2, 3, 4) gange.
  • P 35 (41, 47, 53): Gent p 5.
  • P 36-37 (42-43, 48-49, 54-55): 4 r, strik vrangm vr og retm ret, 4 r.

Nederste kant

Start på vrangs.

  • P 1-4: Ret.
  • P 5: Luk løst af som ret.

Ærmer

Sæt ærmemaskerne på garnresten over på en rundpind og saml 3 m op i ærmegabet: Sæt en maskemarkør (omgangsstart) og saml den løkke op, der er tættest på højre p, saml en maske op under armen mellem de to sider og derefter endnu en løkke.
Kontroller din strikkefasthed. Den kan ændre sig fra lige pinde til rundpinde. Brug magic loop til ærmerne.

Indtagninger: Strik 33 (43, 53, 63) omg og tag ind på hver 4. (5., 7., 8.) omg i alt 8 gange således:

  • 1 r, 2 r sm, strik ret, til der er 3 m tilbage, 2 r dr sm, 1 r.

 Ærmekant

  • P 1: Vrang.
  • P 2: Ret.

Gent p 1-2 en gang.

  • P 5: Luk løst af som vr.

Strik endnu et ærme magen til.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Sy knapperne i.
Pres eller blok dit arb.

Om designeren

©  2013 Knit-a-Zoo. Original titel Beth’s Cables. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Knit-a-Zoo.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af designeren