Maggie

Retrovest i mønsterstrik (fairisle). Ideen til den er fra filmen Nanny McPhee and the Big Bang, hvor Maggie Gyllenhaal bar den. Her strikket i akryl/nylon/uld, men ren uld kan sagtens bruges. Pinde 3½ og 4.
Sværhedsgrad: Høj | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½, 4

Af Janet McMahon

Størrelse

Small/medium.

Mål

Overvidde: 89 cm.
Længde fra skulder: 52 cm.

Materialer

Garn

Sirdar Snuggly DK (55 % nylon, 45 % akryl; 164 m/50 g).
Sirdar Country Style DK (45 % akryl, 40 % nylon, 15 % uld; 318 m/100 G).
Garnforbrug 7 ngl: 4 x 50 g beige, 1 x 50 g grøn, 1 x 50 g gul, 1 x 50 g rød.

Strikkepinde

4 mm jumperpinde.
3½ mm jumperpinde.

Tilbehør

6 knapper.

Strikkefasthed

24 m/27 p = 10 x 10 cm i mønsterstrik.

Sådan gør du

Ryg

Slå 116 m op på pinde 4 med beige.
Strik rib (1 r, 1 vr) pinden ud.
Gent denne p, til arb måler 10 cm. Slut med, at rets vender mod dig til næste p.
Start glatstrikning.

  • P 1 (indtagningsp): (2 r sm, 17 r) x 6, 2 r sm =  109 m.
  • P 2: Vrang.

Diagrammer

  • P 1-6: Strik Diagram 1, hvor du starter grøn og gul.

  • P 7-8: Glatstrikning i beige.

Strik 11 p fra Diagram 2, hvor du starter rød.

Strik derefter 2 p glatstrikning i beige.
Disse 21 p udgør mønstret.
Gent mønstret, til arb måler 34 cm.

Ærmegab

  • Overhold mønstret og luk af for 5 m i starten af de næste 2 p = 99 m.
  • Tag 1 m ind i begge ender af de næste 6 p = 87 m.
  • Tag 1 m ind i begge ender af hver anden p 3 gange = 81 m.
  • Tag 1 m ind i begge ender af den følgende 4. p = 79 m.
  • Forts i mønster, til ærmegabet måler 18 cm.

Skuldre

  • Luk af for 7 m i starten af næste p. Strik mønster, til der er 11 m på højre p, vend og sæt de resterende m på en maskeholder. Strik nu kun over de 11 m.
  • Luk af for 4 m, strik mønster pinden ud.
  • Luk af for de resterende 7 m.
  • Sæt garnet til maskerne på maskeholderen med rets vendt mod dig.
  • Luk af for 43 m og strik mønster pinden ud = 18 m.
  • Luk af for 7 m i starten af næste p.
  • Luk af for 4 m i starten af næste p.
  • Luk af for de resterende 7 m.

Venstre forstykke

Slå 66 m op.
Strik rib (1 vr, 1 r) pinden ud.
Gent denne p, til arb måler 10 cm. Slut med, at rets vender mod dig til næste p. Start glatstrikning.

  • P 1 (indtagningsp): (2 r sm, 17 r) x 3, 1 r, (1 vr, 1 r) x 4 = 63 m.
  • P 2: (1 vr, 1 r) x 4, vr pinden ud. 

Disse 2 p giver maskerne til knapbåndet. Overhold dem på de følgende p og start mønstret således:

  • Strik 6 p fra Diagram 3.

  • Strik 2 p glatstrikning i beige.
  • Strik 11 p fra Diagram 4.

Strik 2 p glatstrikning i beige.
Gent disse 21 p, til du har strikket 14 p færre end starten af ærmegabet. Slut med, at rets vender mod dig til næste p.

  • Næste p: Strik mønster til de sidste 10 m, 2 r sm, (1 vr, 1 r) x 4.
  • Næste p: Strik mønster pinden ud.

Gent de sidste 2 p yderligere 6 gange = 56 m.

Ærmegab

  • Luk af for 5 m i starten af næste p. Strik 1 p mønster.
  • Tag 1 m ind i ærmegabskanten på de næste 6 p. Tag 1 m ind i ærmegabskanten på hver anden p 3 gange. Tag 1 m ind i ærmegabskanten på den følgende 4. p.
  • Samtidig forts du med indtagninger på forstykket på alle retp som før, til der er 23 m tilbage. Slut med, at vrangs vender mod dig til næste p.
  • Strik 3 p lige op.
  • Næste p: Strik mønster til de sidste 10 m, 2 r sm, (1 vr, 1 r) x 4 = 22 m.
  • Forts lige op, til arb måler det samme som ryggen til skulderindtagningerne. Slut med, at rets vender mod dig til næste p.
  • Luk af for 7 m i starten af næste p.
  • Strik 1 p i mønster.
  • Luk af for 7 m i starten af næste p = 8 m.
  • Forts over disse 8 m til forlængelsen af knapbåndet, til arb når til midt i nakken, hvis det strækkes let. Luk af.
  • Marker på knapbåndet, hvor de 6 knapper skal sidde. Den laveste skal være 5 p oppe fra nederste kant, og den øverste skal sidde lige før, indtagningerne starter.

Højre forstykke

Slå 66 m op.
Strik rib (1 r, 1 vr) pinden ud.
Gent denne p yderligere 3 gange. Slut med, at rets vender mod dig til næste p.

Strik en knaphulspind således: 1 r, slå om, (1 r, 1 vr) pinden ud.
Dette er det første knaphul. Strik yderligere 5 knaphuller på denne måde over for markørerne på venstre forstykke.

Forts i rib, til arb måler 10 cm. Slut med, at rets vender mod dig til næste p. Start glatstrikning.

  • P 1 (indtagningsp): (1 r, 1 vr) x 4, 1 r (17 r, 2 r sm) x 3 = 63 m.
  • P 2: Vr til de sidste 8 m, (1 r, 1 vr) x 4.

Disse 2 p giver maskerne til knaphulsbåndet. Overhold dem på de følgende p og start mønstret således:

  • Strik 6 p mønster fra Diagram 5.

  • Strik 2 p glatstrikning i beige.
  • Strik 11 p af Diagram 6.

  • Strik 2 p glatstrikning i beige.

Gent disse 21 p, til du har strikket 14 p færre end starten af ærmegabet. Slut med, at rets vender mod dig til næste p.

  • Næste p: (1 r, 1 vr) x 4, 2 r dr sm, strik mønster pinden ud.
  • Næste p: Strik mønster.

Gent de sidste 2 p yderligere 6 gange = 56 m.
Gent den første p endnu en gang.

Ærmegab

  • Med vrangs vendt mod dig lukker du af for 5 m i starten af næste p.
  • Tag 1 m ind i ærmegabskanten på de næste 6 p.
  • Tag 1 m ind i ærmegabskanten på hver anden p 3 gange.
  • Tag 1 m ind i ærmegabskanten på denn følgende 4. p. 
  • Samtidig forts du indtagninger til forstykket som før, til der er 23 m tilbage. Slut med, at vrangs vender mod dig til næste p.
  • Strik 3 p lige op.
  • Strik mønster til de sidste 10 m, 2 r sm, (1 vr, 1 r) x 4 = 22 m.
  • Forts lige op, til arb måler det samme som ryggen til starten af skulderen. Slut med, at vrangs vender mod dig til næste p.
  • Luk af for 7 m i starten af næste p.
  • Strik 1 p i mønster.
  • Luk af for 7 m i starten af næste p = 8 m.
  • Forts med at strikke over disse 8 m til knaphulsbåndets forlængelse i nakken, indtil arb når til midt bagpå, hvis du strækker det let. Luk af.

Færdiggørelse

  • Hæft alle ender.
  • Sy skuldersømmene og sy enderne af de forlængede bånd fast til ryggen. Sy enderne af båndene sammen, fx med maskesting.
  • Med rets vendt mod dig samler du 86 m op langs ærmegabskanten og strikker dem.
  • Strik 7 p rib 1 r, 1 vr. Luk af.
  • Sy sidesømmene. Sy knapperne på.

Om designeren

© 2011, Janet McMahon. Original titel Maggie. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Janet.