feb 042017

Smukt sjal, der er som skabt til farvespillet i farveskiftegarn. Det er ikke svært, selv om det ser kompliceret ud. Let at variere i størrelse og udtryk. Kan selvfølgelig også strikkes ensfarvet. Pinde 3½.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½ 

Af Noora Laivola 

Størrelse

Sjalet på billedet måler efter blokning:
Øverste kant: 148 cm.
Midten af øverste kant til spids: 55 cm.

Materialer

Garn

365 m fingering weight-garn. Her er brugt Miss Babs Cosmic Hand Painted sock yarn (80 % merinould, 20 % nylon; 366 m/115 g). Farve: Gal Noir. 1 ngl.
(O.a.: Dette garn laves ikke mere.)

 Strikkepinde

3½ mm.

Strikkefasthed

32 m/10 cm.

Grundmønstre

Retmønster (rets): 2 r, slå om, ret til markør, slå  om, flyt markør, 1 r, slå om, ret til der er 2 m tilbage, slå om, 2 r.
Retmønster (vrangs): 2 r, 1 dr r, ret til 2 m før markør, 1 dr r, 1 r, flyt markør, 1 dr r, ret til der er 3 m tilbage, 1 dr r, 2 r.
Netmønster (rets): 2 r, slå om, 1 r, *slå om, 2 r sm*, gent fra * til * til markør, slå om, flyt markør, 1 r, *slå om 2 r dr sm*, gent fra * til * til der er 3 m tilbage, slå om, 1 r, slå om 2 r.
Netmønster (vrangs): 2 r, vr til 1 m før markør, 1 r, flyt markør, vr til der er 2 m tilbage, 2 r.

Sådan gør du

Start midt i nakken med at slå 3 m op.

  • P 1: 1 r, slå om, sæt markør, 1 r, slå om, 1 r = 5 m.
  • P 2:  1 r, 1 dr r, 1 r, flyt markør, 1 dr r, 1 r.
  • P 3: 2 r, slå om, flyt markør, 1 r, slå om, 2 r = 7 m.
  • P 4: 2 r, 1 dr r, 1 r, flyt markør, 1 dr r, 2 r.
  • P 5-28: Strik retmønster (rets) på ulige pinde og retmønster (vrangs) på lige pinde = 55 m.
  • P 29-32: Strik netmønster (rets) på ulige pinde og netmønster (vrangs) på lige pinde = 63 m.
  • P 33-48: Strik retmønster (rets og vrangs) = 95 m.
  • P 49-56: Strik netmønster (rets og vrangs) = 111 m.
  • P 57-72: Strik retmønster (rets og vrangs) = 143 m.
  • P 73-88: Strik netmønster (rets og vrangs) = 175 m.
  • P 89-104: Strik retmønster (rets og vrangs) = 207 m.
  • P 105-136: Strik netmønster (rets og vrangs) = 271 m. (Hvis du er bange for, at garnet slipper op, kan du fortsætte til næste linje efter en lige p.)
  • P 137-139: Strik retmønster (rets og vrangs) = 279 m.
  • P 140: Luk af således: 2 r, sæt maskerne tilbage på venstre p, 2 r sm, *1 r, sæt 2 m tilbage på venstre p, 2 r sm*. Gent fra * til * til der er 1 m tilbage på højre p, bryd garnet og træk det gennem løkken.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Blok sjalet i facon. Det anbefales at strække det en smule, så  netmaskerne åbner sig.

Om designeren

© 2015 Noora Laivola. Original titel Reyna. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Projektside på Ravelry. Kontakt Noora.

Print Friendly

  9 besvarelser til “Reyna”

  1.  

    Når der står ‘flyt markør’ betyder det så at markøren flyttes 1 maske frem?

    Mange tak for alle de fine oversættelser.

  2.  

    Mange tak ;-)

  3.  

    Der står pind 5-28 skal strikkes retmønster, skal det ikke være netmønster?

    •  

      Iflg. opskriften er det rigtigt, som der står. Hvis du vil tjekke det, kan du selv downloade den engelske opskrift fra Ravelry. Mh Marianne

  4.  

    Åh, jeg troede man skulle starte med spidsen😳
    Den skal startes i nakken, så giver det bedre mening.
    Tak for opskrift😊

  5.  

    Stickat denna nu men hittat ett fel i översättningen. På varv 2 i grundmönstret ska det väl enl. Den engelska varianten vara…..flyt markör, 1 DR Ret , ret till 3 m tillbage………

  6.  

    Så lite så. 😃

 Læg en besked

(påkrævet)

(påkrævet)