Lun plaid

Dejligt tæppe til at svøbe sig i foran pejsen eller bålet. Det kan også bruges som køretæppe over knæene. Det er faktisk et tykt og stort tørklæde/sjal, og størrelsen kan nemt varieres. Her strikket i 3 toner uld på pinde 9. Det er et hurtigt projekt, der kan holde i årevis.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 9 

Af Alexandra Tavel

Størrelse

Bredde: 76 cm
Længde: 163 cm

Materialer

Garn

  • Lion Brand Fishermen’s Wool (100 % uld; 425 m/227 g); farve Oatmeal (A), eller ca. 850 m af andet worsted weight-garn; 2 ngl.
  • Lion Brand Fishermen’s Wool (100 % uld; 425 m/227 g); farve Brown Heather (B), eller ca. 425 m af andet worsted weight-garn; 1 ngl.
  • Lion Brand Fishermen’s Wool (100 % uld; 425 m/227 g); farve Oak Tweed C), eller ca. 425 m af worsted weight-garn; 1 ngl.

Strikkepinde

  • 9 mm rundpind, 60 cm eller længere.

Tilbehør

  • Maskemarkører.
  • Stoppenåle.
  • Hæklenål (valgfri).

Strikkefasthed

10 p/16 p = 10 x 10 cm i retstrikning (efter blokning).

Sådan gør du

Tæppet strikkes i retstrikning (ret på alle pinde, frem og tilbage på rundpind). Der strikkes med 2 tråde hele vejen. Farveskiftene sker på vrangsiden. Hver gruppe af striber strikkes i 2 farver, og den farve, der ikke bruges, kan bringes med op langs siden, til den skal bruges igen, så der ikke er så mange ender at hæfte bagefter.

De lange tråde (se nedenfor) væves med stoppenålen lodret ind i arb ved, at de trækkes under vrangmaskernes “løkker”. 

  • Slå 75 m op med 2 tråde af farve A holdt sammen. Strik alle pinde ret.
  • P 1 (rets)-9: A
  • P 10-11: B
  • P 12-15: A
  • P 16-21: B
  • P 22-25: A
  • P 26-27: B
  • P 28-37: A
  • P 38-43: C
  • P 44-47: B
  • P 48-53: C
  • P 54-63: A
  • P 64-65: B
  • P 66-69: A
  • P 70-75: B
  • P 76-79: A
  • P 80-81: B
  • P 82-91: A

Gent p 38-91 yderligere 3 gange = i alt 253 p. Luk af.

Færdiggørelse

Blok dit arb og hæft alle ender.

Indvævede tråde

Langs opslagskanten sætter du nu markører på maske nr. 9, 13, 17, 21, 25, 34, 38, 42, 51, 55, 59, 63 og 67.

Klip 20 tråde på 203 cm af farve C og 6 af farve B. Tråd stoppenålen med 2 tråde i farve C. Start ved opslagskanten og væv garnet ind i arb ved at stikke stoppenålen ind under “løkkerne” på maske 9 hele vejen op. Gent dette med maske 13, 21, 25, 34, 42, 51, 55, 63, og 67 med farve C og maske 17, 38, og 59 med farve B.

Klik for større visning.

Frynser

Klip 120 tråde af farve C på 35 cm og del dem op i 30 grupper med 4 i hver. Fold hvert bundt midt på og brug dine fingre eller en hæklenål til at trække den foldede løkke gennem et af de steder langs opslagskanten, hvor der hænger en indvævet tråd. Træk bundtets ender gennem løkken sammen med den indvævede ende og træk til, så der dannes en makramé-knude. Gent dette langs hele opslagskanten, hvor der hænger en indvævet tråd, og i hjørnerne. Gent det langs aflukningskanten. Klip frynserne til, så de får den ønskede længde.

Om designeren

© 2016 Alexandra Tavel, Two of Wands. Original titel Campfire Blanket Scarf . Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Alexandra.