Skottehue

Hue, der passer til aransweateren. Den kan enten sættes højt på hovedet som en skottehue eller trækkes ned over ørerne.  Man skal være lidt øvet i snoninger for at strikke den. Pinde 4½ og 5½.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4½, 5½ 

aran-2Af Lion Brand

Størrelse

One size.

Færdigt mål

Omkreds (ved ribbort): 53½ cm.

Materialer

Garn

Lion Brand Fishermen’s Wool Yarn (100 % uld); farve Oatmeal 3 (3, 4, 4, 5) ngl.

Strikkepinde

  • Strømpep 5½ mm.
  • Rundpind 4½ mm, 40 cm lang.
  • Rundpind 5½ mm, 40 cm lang.

Tilbehør

  • Snoningspind (hjælpepind).
  • Oplukkelige maskemarkører.
  • Maskeholdere.
  • Stoppenål.

Strikkefasthed

16 m/28 p = 10 cm på pinde 5½ i glatstrikning.

Forkortelser

1 ud: Udtagning: Strik ret i forreste og bageste løkke.
Venstre kryds (strikkes rundt over 2 m):
Omg 1: 2 r.
Omg 2: Sæt 1 m på snoningsp og hold den foran arb, 1 r, 1 r fra snoningsp.
Fletning (strikkes rundt over 6 m):
Omg 1 og 3: 6 r.
Omg 2: Sæt 2 m på snoningsp og hold den foran arb, 2 r, 2 r fra snoningsp, 2 r.
Omg 4: 2 r, sæt 2 m på snoningsp og hold den bag ved arb, 2 r, 2 r fra snoningsp.

Diagram til pulden

Tegnforklaring

aramhue_tegnforklaring-hue

aran-hue-diagram

Sådan gør du

Slå 92 m op med rundpind 4½ mm. Pas på ikke at dreje maskerne. Strik rundt herfra og sæt en markør til at angive omgangsstart.

  • Omg 1-9: Strik rib 2 r, 2 vr.
  • Omg 10: *2 r, 1 ud*. Gent fra * til * omg ud = 138 m.
    tam-2

    © bvcanada

Skift til rundpind 5½ mm.

  • Omg 11 (startp): Strik omg 1 af mønstret: venstre kryds, 4 vr, 1 r, 1 vr, fletning, 1 ud, 4 vr, *venstre kryds, 4 vr, 1 r, 1 vr, fletning, 1 vr, 1 r, 4 vr*. gent fra * til * yderligere 2 gange; venstre kryds, 4 vr, 1 ud, fletning, 1 vr, 1 r, 4 vr; *venstre kryds, 4 vr, 1 r, 1 vr, fletning, 1 vr, 1 r, 4 vr*. gent fra * til * endnu en gang = 140 m.
  • Omg 12: Strik omg 2 af mønstret: *venstre kryds, 4 vr, 1 r 1 vr,, fletning, 1 vr, 1 r, 4 vr.* Gent fra * til * yderligere 6 gange.

Strik yderligere 26 omg i mønster.

Puld

Bemærk: Skift til strømpep, når der er for få m til rundp.

  • Næste omg (indtagning): *Venstre kryds, 3 vr, 2 r sm, 1 vr, fletning, 1 vr, 2 dr r sm, 3 vr.* gent fra * til * omg ud = 126 m tilbage.
  • Næste omg: Forts i mønster.
  • Næste omg (indtagning): *Venstre kryds, 2 vr, 2 r sm, 1 vr, fletning, 1 vr, 2 dr r sm, 2 vr.* Gent fra * til * omg ud = 112 m.
  • Næste omg: Forts i mønster.
  • Næste omg (indtagning): *Venstre kryds, 1 vr, 2 r sm, 1 vr, fletning, 1 vr 2 dr r sm, 1 vr*. Gent fra * til * omg ud = 98 m.
  • Næste omg: Forts i mønster.
  • Næste omg (indtagning): *Venstre kryds, 2 r sm, 1 vr,  fletning, 1 vr, 2 dr r sm*. Gent fra * til * omg ud = 84 m.
  • Næste omg: Forts i mønster.

Bemærk: På alle følgende indtagningsomgange inkluderer den første indtagning den sidste m fra forrige omg. Brug derfor den sidste m i forrige omg som den m, der tages løst af til den første indtagning.

  • Næste omg (indtagning): *Tag 1 løst af, 3 r sm, træk den løse m over, 1 vr, fletning, 1 vr*. gent fra * til * omg ud = 63 m.
  • Næste omg (indtagning): *Tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, fletning*. Gent fra * til * omg ud = 49 m.
  • Næste omg (indtagning): *Tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 4 r*. gent fra * til  * omg ud = 35 m.
  • Næste omg (indtagning): *Tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 2 r*. Gent fra * til * omg ud = 21 m.
  • Næste omg (indtagning): *Tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over*. Gent fra * til * omg ud = 7 m.

Bryd garnet og træk det gennem de sidste m.

Færdiggørelse

Lav en mellemstor pompon (se fx her) og sy den fast på toppen.

Hæft alle ender.

aran-4Om designeren

© 1998-2009 Lion Brand Yarn Company, all rights reservedOriginal titel Aran Sweater and Tam. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Lion Brand via Ravelry eller på www.lionbrand.com.

Strikkeinstruktioner her.

Lion Brand’s copyright notice: No pattern or other material may be reproduced — mechanically, electronically, or by any other means, including photocopying — without written permission of Lion Brand Yarn Company. Every effort has been made to have the knitting and crochet instructions accurate and complete. We cannot be responsible for variance of individual knitters and crocheters, human errors, or typographical mistakes.