Havina

Smukt sjal, der her er strikket i ren uld, men blandingsgarner kan også bruges. Det er lidt tidskrævende pga. bladkanten, men ikke særlig svært. Fine strukturer på ryggen.

Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½ 

Havina

© Tanu Kallio

Af Meiju K-P

Havina er det finske ord for hvislen – lyden af blade, der bevæger sig.

Dette halvmåneformede, trekantede sjal strikkes ovenfra og ned, og der er udtagninger i midten og i siderne. Sjalet kan både være hverdagsagtigt og festligt alt efter, hvilket garn du vælger.

Størrelse

One size.

Færdige mål

Bredde: 208 cm.
Højde: 76 cm.

havina-s2

Materialer

Garn

Araucania Yarns Botany Lace (100 % merinould; 410 m pr. 100 g); farve PT 1798; 2 ngl.

Strikkepinde

Rundpind 3½ mm, 80 cm.
Brug altid den pindestørrelse, der skal til for at opnå strikkefastheden.

Tilbehør

Havina 14 maskemarkører.
Stoppenål.

Strikkefasthed

20 m/29 p = 10 cm i glatstrikning, efter blokning.
17 m/24 p = 10 cm i bladmønster.

Kommentarer

Dobbeltindtagning: Tag 2 løst af som ret, 1 r, træk de løse m over.
1 ud højre: Udtagning, der hælder mod højre: Saml tråden ml maskerne op bagfra og strik denne m ret.
1 ud venstre: Udtagning, der hælder mod venstre: Saml tråden ml maskerne op forfra og strik denne m dr ret.

Diagrammer

Bladmønster

Indrammet: Midterste bladmønster, som også vises i nærbillede forneden)

havina-diagram

Sådan gør du

Slå 2 m op.
Strik 6 p ret. Ved enden af 6. p skal du ikke vende arb. Saml 3 m op langs siden af arb og strik dem, vend, saml yderligere 2 m op langs opslagskanten og strik dem = 7 m.

  • P 1 (vrangs): 2 r, 3 vr, 2 r.
  • P 2 (rets): 2 r, slå om, 1 r, slå om, 1 dr r, slå om, 1 r, slå om, 2 r = 11 m.
  • P 3 (vrangs): 2 r, slå om, 2 vr, 1 r, 1 dr vr, 1 r, 2 vr, slå om, 2 r = 13 m.
  • P 4 (rets): 2 r, slå om, 2 r, 1 ud højre, sæt markør 1, 1 r, 1 ud højre, 1 vr, sæt markør 2, 1 dr r, sæt markør 3, 1 vr, 1 ud venstre, 1 r, sæt markør 4, 1 ud venstre, 2 r, slå om, 2 r = 19 m.

Bemærk: Markør 2 og 3 angiver den midterste linje bagpå. Markør 1 og 4 angiver de mønstrede områder.

  • P 5 (vrangs): 2 r, slå om, vr til den første markør (markør 4), (1 r, 1 dr vr) til 1 m før sidste markør (markør 1), 1 r, vr til de sidste 2 m, slå om, 2 r = 21 m.
  • P 6 (rets): 2 r, slå om, strik r til markør 1, (1 vr, 1 dr r) til 1 m før markør 4, 1 vr, strik r til de sidste 2 m, slå om, 2 r = 23 m.
  • P 7 (vrangs): Gent p 5 = 25 m.
  • P 8 (rets): 2 r, slå om, strik r til markør 1, 1 vr, 1 dr r, (1 r, slå om, 1 r) i næste m, 1 dr r, (1 r, slå om, 1 r) i næste m, 1 dr r, 1 vr, strik r til de sidste 2 m, slå om, 2 r = 31 m.
  • P 9 (vrangs): Gent p 5 = 33 m.

Gentagelse over 14 m

  • P 10 (rets): 2 r, slå om, strik ret til markør 1, (1 vr, 1 dr r) til 1 m før markør 4, 1 vr, strik r til de sidste 2 sts, slå om, 2 r = 2 m taget ud.
  • P 11 (vrangs): 2 r, slå om, strik vr til markør 4, (1 r, 1 dr vr) til 1 m før markør 1, 1 r, strik vr til de sidste 2 m, slå om, 2 r = 2 m taget ud.
  • P 12 (rets): 2 r, slå om, strik r til markør 1, (1 vr, 1 dr r) til 1 m før markør 2, (1 r, slå om, 1 r) i næste m, 1 dr r, (1 r, slå om, 1 r) i næste m, (1 dr r, 1 vr) til markør 4, strik r til de sidste 2 m, slå om, 2 r = 6 m taget ud.
  • P 13 (vrangs): Gent p 11 = 2 m taget ud.

Gent p 10-13 yderligere 25 gange og derefter p 10-11 endnu en gang = 349 m.

Bladkant

  • P 1 (rets): 2 r, slå om, strik vr til markør 1, strik bladmønster til markør 2, strik midterste bladmønster til markør 3, strik bladmønster til markør 4, strik vr til de sidste 2 m, slå om, 2 r.
  • P 2 (vrangs): 2 r, slå om, (1 r, 1 dr vr) til markør 4, strik bladmønster til markør 3, strik midterste bladmønster til markør 2, strik bladmønster til markør 1, (1 dr vr, 1 r) til de sidste 2 m, slå om, 2 r.
  • P 3 (rets): 2 r, slå om, (1 dr r, 1 vr) til 1 m før markør 1, 1 dr r, strik bladmønster til markør 2, strik midterste bladmønster til markør 3, strik bladmønster til markør 4, (1 dr r, 1 vr) til de sidste 3 m, 1 dr r, slå om, 2 r.
  • P 4 (vrangs): Gent p 2.

Gent p 3-4, til du har strikket alle bladmønstrets 24 p.

Luk løst af således: 1 r, *1 r, sæt 2 m tilbage på venstre p, 2 r dr sm*. Gent fra * til * til der er 1 m tilbage. Bryd garnet og træk det gennem den sidste m.

havina-2a

© Tanu Kallio. Klik på billedet for at se det større

Færdiggørelse

Blok sjalet i fugtig tilstand og hæft alle ender.

Om designeren

© 2014 Meiju K-P. Original titel Havina. Først trykt i Knitty forår/sommer 2014.  Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller det færdigstrikkede produkt må videresælges. Kontakt Meiju.