Kolonnade

Endnu et Stephen West-sjal, som nærmest er sekskantet. Det har et åbent hulmønster og er strikket i ret tykt garn. Det kan sættes på mange måder og bruges både som stola og som halstørklæde. Her strikket i uld, men det ville også være dejligt i alpaca eller silke.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 6

Colonnade 1

Af Stephen West

Dette velsiddende sjal er en god måde at variere rektangler, kvadrater og trekanter på. 

Glatstrikning og et enkelt hulmønster fremhæver garnet og giver sjalet struktur. Det kan lukkes med en lille pind eller en knap i en hestetømmestrop og kan derfor bruges både over skuldrene eller rundt om halsen. Det strikkes af tykt garn og er derfor et hurtigt projekt.

Størrelse

One size.

Færdige mål

Længde: 100 cm
Bredde: 86 cm
Målene er taget efter blokning.

Materialer

Garn

Manos del Uruguay (100 % uld; 126 m pr. 100 g).
Grundfarve (G): Coffee; 1 ngl.
Kontrastfarve (K): Flame; 2 ngl.

colonnade 4Strikkepinde

Rundpind 6 mm, 100 cm lang.
Strømpepinde 6 mm (til hestetømme – der bruges kun 2).

Tilbehør

3 maskemarkører.
1 pind eller knap (valgfri).
Stoppenål.

Strikkefasthed

14 m/20 p = 10 cm i glatstrikning

Forkortelser

  • G: Grundfarve.
  • K: Kontrastfarve.
  • Slå 2 om: Slå garnet om pinden 2 gange forfra.

Sådan gør du

Glatstrikket del

Slå 42 m op med G. 
Strik 3 p ret.

  • Startp [rets]: 2 r, *slå om, 8 r, slå om, 1 r, sæt markør, 1 r* x 3, slå om, 8 r, slå om, 2 r = 50 m.
  • Næste p [vrangs]: 2 r, vr til de sidste 2 m, 2 r.
  • Næste p [rets]: 2 r, *slå om, ret til 1 m før markør, slå om, 1 r, flyt markør, 1 r* x 3, slå om, ret til de sidste 2 m, slå om, 2 r.

Gent disse 2 p yderligere 14 gange og strik derefter vrangpinden endnu en gang = 170 m. Bryd G og skift til K.

Colonnade 2

Hulmønsterdel

  • P 1 [rets]: 2 r, slå om, 4 r, *slå 2 om, 2 r sm, 2 r sm* til 1 m før den første markør, slå om, 1 r, sæt markør, 1 r, slå om, *2 r sm, 2 r sm, slå 2 om* til 5 m før næste markør, 4 r, slå om, 1 r, sæt markør, 1 r, slå om, 4 r, *slå 2 om, 2 r sm, 2 r sm* til 1 m før næste markør, slå om, 1 r, sæt markør, 1 r, slå om, *2 r sm, 2 r sm, slå 2 om* til de sidste 6 m, 4 r, slå om, 2 r = 8 m taget ud.
  • P 2 [vrangs]: 2 r, vr til de sidste 2 m, men strik *1 r, 1 vr* ind i alle slå 2 om, 2 r.
  • P 3 [rets]: 2 r, slå om, 2 r, *slå 2 om, 2 r sm, 2 r sm* til den sidste m før første markør, slå om, 1 r, sæt markør, 1 r, slå om, *2 r sm, 2 r sm, slå 2 om* til 3 m før næste markør, 2 r, slå om, 1 r, sæt markør, 1 r, slå om, 2 r, *slå 2 om, 2 r sm, 2 r sm* til 1 m før næste markør, slå om, 1 r, sæt markør, 1 r, slå om, *2 r sm, 2 r sm, slå 2 om* til de sidste 4 m, 2 r, slå om, 2 r = 8 m taget ud.
  • P 4 [vrangs]: Gent p 2.

Gent p 1-4 yderligere 7 gange = 298 m.
Strik 4 p ret. Luk løst af for alle m.

Færdiggørelse

Hæft alle ender. 
Det viste sjal er blevet blokket forsigtigt, kun nok til at åbne hulmønstret og udglatte kanterne.

Knapstrop (valgfri):

  • Slå 3 m op på strømpepinde med G. Strik hestetømme, til der kan laves en løkke, der er lang nok til at nå rundt om en knap eller pind (den viste måler 13 cm i omkreds). Luk af for alle m.
  • Sy stroppen fast til sjalets sidekant. Den viste strop er syet i ca. 10 cm fra overkanten.
  • Sy knap eller pind i den modsatte kant, over for løkken.

Hæft alle ender.Colonnade 3

Om designeren

© 2009 Stephen West. Trykt i Knitty efteråret 2009. Original titel Colonnade. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Stephen.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse fra Stephen West.