Andeskæl

Kreativt og specielt tørklæde med stor visuel effekt til den, der gerne vil have noget, der er anderledes. Det er ikke svært at strikke. Her er det strikket i uld, men alle garntyper kan bruges.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4½ 
Barnacle 1

© future publishing ltd.

Af Layla Chelache

Når du først har forstået de grundlæggende principper for dette tørklæde, kræver det ikke megen koncentration og kan sagtens tages med på rejser. Der er aldrig mere end 37 masker på pinden, og det betyder, at tørklædet kan strikkes på  korte strømpepinde.

Størrelse

40 cm x 170 cm.

Materialer

Garn

Alice Starmore Hebridean 2 ply (100 % Pure New Wool; 85 m/25 g).

Antal ngl a 25 g:

KELPIE
STORM PETREL
SHEARWATER
SUMMERTIDE
3
3
3
5

Strikkepinde

4½ mm.

26 m = 10 cm.

Bemærk

Tørklædet er strikket i en slags patchwork- eller dominostrik og består af 108 “blokke”, der alle starter med 37 masker (der enten slås op, samles op eller begge dele). Hele vejen bruges den metode, der beskrives nedenfor for p 1-19.

Tørklædet strikkes i 2 ens halvdele og sys sammen i toppen. Diagrammet viser den rækkefølge, blokkene strikkes i.

Barnacle 3

© future publishing ltd

Slå op med 2 pinde – det gør det lettere at samle masker op.
Strik enderne med ind efterhånden, så slipper du for en masse hæftning!

Sådan gør du

Blok 1

Slå 37 m op på pinde 4½ med A.

  • P1 (vrangs): Ret.
  • P 2 (rets): Tag 1 løst af som vr, 16 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 17 r.
  • P 3: Tag 1 løst af som vr, ret pinden ud.
  • P 4: Tag 1 løst af som vr, 15 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 16 r.
  • P 5: Tag 1 løst af som vr, ret pinden ud.
  • P 6: Tag 1 løst af som vr, 14 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 15 r
  • P 7: Tag 1 løst af som vr, ret pinden ud.
  • P 8: Tag 1 løst af som vr, 13 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 14 r.
  • P 9: Tag 1 løst af som vr, ret pinden ud.
  • P 10: Tag 1 løst af som vr, 12 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 13 r.
  • P 11: Tag 1 løst af som vr, ret pinden ud.
  • P 12: Tag 1 løst af som vr, 11 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 12 r.
  • P 13: Tag 1 løst af som vr, ret pinden ud.
  • P 14: Tag 1 løst af som vr, 10 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 11 r.
  • P 15: Tag 1 løst af som vr, ret pinden ud.
  • P 16: Tag 1 løst af som vr, 9 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 10 r.
  • P 17: Tag 1 løst af som vr, ret pinden ud.
  • P 18: Tag 1 løst af som vr, 8 r, tag 1 løst af som ret, 2 r sm, træk den løse m over, 9 r.
  • P 19: Luk af.

Blok 2

Slå 9 m op. Saml 20 m op i toppen (kant, der er taget løst af) af Blok 1 og strik dem. Slå 8 m op = 37 m. 
Gent p 1-19 som ovenfor.

Blok 3, 6 og 10

Saml 9 m op ned langs den venstre opslagskant af Blok 2 og strik dem. Slå 28 m op = 37 m). 

Gent p 1-19 som ovenfor.

Barnacle 2

© future publishing ltd

Blok 4 (7, 11, 15, etc.)

Gent blok 2.

Blok 5 (og alle andre blokke, hvis ikke andet er nævnt)

Saml 9 m op ned langs den venstre opslagskant af Blok 4 og strik dem. Saml 20 m op langs toppen (kant, der er taget løst af) af Blok 3 og strik dem. Slå 8 m op = 37 m.
Gent p 1-19 som ovenfor.

Følg rækkefølgen for blokke og farver som vist i diagrammet.
På hver halvdel af tørklædet er der 12 blokke af hver af farverne A, B og C og 18 af farve D.

Færdiggørelse

Når begge halvdele er strikket, sys de sammen i toppen (kant, der er taget løst af) af Blok 51-54 med farve D.
Hæft evt. ender.

Farverækkefølge

andeskael

Om designeren

© Layla Chelache 2013. Trykt i The Knitter Magazine issue 54. Original titel Barnacle. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller det færdigstrikkede produkt må videresælges. Kontakt Layla via Ravelry.

Print Friendly

7 Comments:

  1. Hvor er den flot og noget helt for sig selv

  2. Hej
    Når man kommer til blok 1, skal man så slå 9 m op, samle 20 masker op og så slå 8 m op? Eller skal man slå 9 m op, samle 20 m op strikke tilbage over de 29 m og så slå 8 m op mere?

    • Du mener blok 2, ikke? Jeg læser det, som at man skal gøre det første, du skriver. Men jeg har ikke selv strikket den, kun oversat. Mh Mariianne

  3. blok 2 saml op langs kant der er taget løst af??? er det opslagskanten der er ment? gerne billede

  4. Jeg har knækket koden i formiddag. Et nærbillede af starten ville have hjulpet mig.

  5. Forhandles Alice Starmores garner her i Danmark? Og i givet fald hvor?

    Alternativt, hvilke garner kan man erstatte henholdsvis Hebridian 2ply og 3 ply med?

    På forhånd 1000 tak :-)